Direct naar de inhoud.

MIRT-rapport bevestigt belang van Nedersaksenlijn: ‘Staatssecretaris kan koffie klaarzetten’

  • door:
  • op:
Het MIRT-rapport ziet kansen voor een trein over dit spoor | © Hielke Bosch/RTV1

REGIO – Al jarenlang wordt het in het noorden en oosten van Nederland geroepen: ‘De Nedersaksenlijn moet er komen!’. De treinverbinding tussen Groningen en Enschede sluit niet alleen tussenliggende dorpen weer aan op het treinnet, maar zou ook een boost zijn voor de gehele regio. Deze geluiden worden nu bevestigd in het langverwachte MIRT-rapport.

Het MIRT (Meerjarenraming Infrastructuur, Ruimte en Transport) is een grootschalig onderzoek waarbij het Rijk samen met de regio kijkt naar mogelijkheden op het gebied van ruimtelijke kansen. In het noorden zijn de Lelylijn – de treinverbinding tussen Groningen en Amsterdam – en de Nedersaksenlijn onderdeel van het onderzoek.

Voor het rapport hebben onderzoekers maandenlang gesproken met onder meer inwoners, belangengroepen, verenigingen en jongeren uit de regio. Het dertig pagina’s tellende rapport over de Nedersaksenlijn wordt door de lokale en regionale politiek met open armen ontvangen. ‘Eindelijk staat zwart op wit dat de Nedersaksenlijn een positieve impact op de regio gaat hebben’, aldus een enthousiaste gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie).

‘Doorbreken neerwaartse spiraal’

Voor hem en vele anderen staat er niet veel nieuws in het pak papier. De vele voordelen voor zo’n beetje heel Noordoost-Nederland waren bij de noorderlingen wel bekend en uitgesproken. Zo zal volgens het onderzoek de Nedersaksenlijn een positief effect hebben op bereikbaarheid, woningbouw en werkgelegenheid. ‘Het verbeteren van de bereikbaarheid kan leiden tot het doorbreken van een neerwaartse spiraal; van verdwijnende voorzieningen en het stoppen van de trend van ontgroening (het wegtrekken van jongeren), maar ook het doorbreken van het negatieve imago waar de regio mee te kampen heeft gehad’, zo valt in de conclusie te lezen.

De Nedersaksenlijn met in het rood de eerste fase: Veendam-Stadskanaal | © RTV Noord

Daar is Jeroen Hartsuiker (VVD), wethouder van Borger-Odoorn, het helemaal mee eens. Voornamelijk de oostelijke veenkant van zijn gemeente heeft te maken met deze neerwaartse spiraal en ‘schreeuwt’, volgens Hartsuiker, om goede bereikbaarheid. ‘Wat wij zien is dat veel studenten en scholieren nu kiezen voor een baan of opleiding dicht bij huis. Als de Nedersaksenlijn er komt, zullen er meer banen en studiekansen voor onze jeugd zijn.’

No-brainer

Al met al ademt het MIRT-rapport dezelfde positiviteit als die de regio de laatste jaren aan het licht wil brengen. Volgens het regionale bestuur zou het dan ook een gemiste kans van jewelste zijn om de Nedersaksenlijn alsnog af te schieten. ‘Deze onderzoeken zijn zo positief, het schrijft zichzelf,’ aldus gedeputeerde Hamster. ‘Voor Den Haag zou het dan ook een no-brainer moeten zijn om hierin te investeren.’

De Groninger gedeputeerde wil dan ook zo snel mogelijk de volgende stap zetten met het kabinet. De geschatte investering van staat nu op 1,75 miljard euro, een stuk meer dan de eerdere raming van 1,3 miljard. Toch zou dit volgens Hamster geen probleem moeten vormen, wanneer men kijkt naar de kansen die in het rapport beschreven staan. ‘Hoe langer je erover doet, hoe duurder het wordt,’ stelt Hamster. ‘Nog een argument om zo snel mogelijk te beginnen.’

Gedeputeerde Hamster (l) en wethouder Hartsuiker (r) zijn enthousiast over het MIRT-rapport | © Provincie Groningen/Gemeente Borger-Odoorn

‘Geen beter moment’

Dat snelle beginnen, daar heeft ook wethouder Hartsuiker wel oren naar: ‘Langs het gehele traject van de Nedersaksenlijn staan de neuzen dezelfde kant op. Als je daarbij optelt dat de spoorlijn in de troonrede genoemd is en het kabinet meer voor de regio wil doen, is er geen beter moment om dit voor elkaar te krijgen.’

Als het Rijk daadwerkelijk verder wil, zal dat de derde fase in het MIRT-traject zijn. Hierin zal dieper worden gekeken naar de realisatie. Vragen als: ‘Waar komen de stations?’ en ‘Welk stukje spoor komt waar?’ zullen dan beantwoord moeten worden. Of de spoorlijn deze derde stap in gaat, wordt in november beslist door staatssecretaris Chris Jansen (PVV).

De vierde stap is dan de daadwerkelijke aanleg. Hamster: ‘Met dit rapport als uitgangspunt ga ik de komende maanden graag praten met Den Haag. De staatssecretaris kan de koffie klaarzetten.’

De Nedersaksenlijn werd genoemd in de Troonrede. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? We vroegen het Roel Barkhof van stichting Nedersaksenlijn:



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal