Direct naar de inhoud.

Wereld curlingbond haalt logo EasyToys toch van ijsbaan

  • door:
  • op:
F: WCF / Steve Seixeir

Leeuwarden/Veendam – De World Curling Federation (WCF) en erotische webshop EasyToys zijn tot een nieuwe overeenkomst gekomen over de invulling van het hoofdsponsorschap van het olympisch kwalificatietoernooi curling. Na het besluit van enkele buitenlandse omroepen om de wedstrijden niet uit te zenden is besloten om op alle ijsbanen het EasyToys-logo te vervangen door een gezamenlijk statement van beide partijen.

Sinds de start van het toernooi, afgelopen zondag 5 december in de Elfstedenhal in Leeuwarden, ontstond er de nodige commotie rondom de betrokkenheid van de erotische webshop. “Wij hebben begrip voor het besluit, maar zijn desondanks ook enorm teleurgesteld dat de internationale curlingbond dit in eerste instantie toch verkeerd heeft ingeschat”, zegt Eric Idema, CEO van EDC, het moederbedrijf van EasyToys.

“Wij hoopten juist dat onze zichtbaarheid zou bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat in veel landen nog altijd rust op zowel seksualiteit als op onze branche. Het is spijtig dat er nu aanpassingen nodig zijn om de sport alsnog bij de fans te krijgen.”

#equalityforall

In en rondom de ijsbaan worden vrijwel alle logo’s van EasyToys verwijderd. Op slechts één baan zal het logo nog te zien zijn op de home-end en ook de voor de curling zo belangrijke hoglines blijven ‘EasyToys-roze’. De internationale curlingbond verontschuldigt zich in een eigen verklaring voor het ongemak dat is ontstaan bij zowel de sporters als de fans en de partners.

Met het besluit om het erotische merk te verwijderen komt de bond onder andere de Amerikaanse en Japanse omroepen tegemoet die hadden besloten om de curlingwedstrijden te boycotten. In plaats van de merknaam is er nu voor gekozen om de logo’s te vervangen met de hashtag ‘equalityforall’.

“Met deze slogan willen wij alsnog het gesprek aanzwengelen over sexual wellness en het belang van veilige en plezierige seks voor iedereen. In veel landen komt dat gesprek al goed op gang, maar de boycot bevestigt voor ons dat we ons moeten blijven inzetten om dit onderwerp voor een groter publiek te normaliseren”, aldus Idema.

De CEO is tevreden dat ze door middel van de hashtag tot een compromis zijn gekomen en daarmee de ontstane rumoer hopelijk achter zich kunnen laten. “Het moet tijdens een olympisch kwalificatietoernooi natuurlijk wel om de sport gaan en niet om de sponsor. Curling verdient dat ook als sport die als een van de weinige gemengde sporten zijn tijd ver vooruit is. Eigenlijk dus net als wij.”

Nederlands curlingteam

Op zaterdag 11 december beginnen de wedstrijden voor de dames- en herenteams, waaronder ook de Nederlandse heren. Zij zullen de strijd aangaan met Denemarken, Duitsland, Tsjechië, Italië, Finland, Japan, Noorwegen en Zuid-Korea.

Minstens vier van die wedstrijden spelen zij op de ‘EasyToys-baan’, waar het logo nog wel te zien is. In totaal zijn er nog zes tickets naar Beijing te bemachtigen: drie voor de vrouwen en drie voor de heren. De gemengde-dubbelwedstrijden zijn al gespeeld, ook daar werd gestreden voor twee plekken op de Olympische Winterspelen.

Tijdens de rustdag van het kwalificatietoernooi, op 10 december, organiseert EasyToys een eigen competitie. Onder de noemer ‘EasyToys blij dat ik glij’ gaan vanaf 14.30 uur diverse teams de curlingstrijd met elkaar aan. Namens onder andere EasyToys, Rumag, FC Emmen, Dance4Life en



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal