Direct naar de inhoud.

Het water in het Stadskanaal stroomt soms van laag naar hoog. Hoe kan dat?

  • door:
  • op:
Een normale waterstand in Musselkanaal. Maar soms stroomt het kanaal de verkeerde kant op. Foto: Jan Venema

MUSSELKANAAL/STADSKANAAL – Er lijkt iets raars aan de hand te zijn met het Stadskanaal, het kanaal dat Ter Apel verbindt met onder meer Wildervank en Bareveld. Ter Apel ligt hoger dan Wildervank. Toch lijkt het water af en toe van laag naar hoog te stromen.

Het is waargenomen door vissers die hun dobber ineens langzaam stroomopwaarts zagen drijven. Beet? Nee, hun aas bleek onaangeroerd. Maar ook aanwonenden die een paar keer per dag hun hond uitlieten langs het kanaal hebben het waargenomen. Het water in het kanaal stroomt de verkeerde kant op: naar de hogere landen richting Ter Apel.

Een fenomeen dat zich voornamelijk in de warme maanden lijkt voor te doen tussen de 4e Sluis aan de Schoolstraat in Musselkanaal (Sapsverlaat) en de 5e Sluis aan de Sluisstraat in Musselkanaal (Stenen Verlaat). In de koude maanden van het jaar stroomt het water gewoon de goede kant op: van hoog naar laag.

Sjouke Krol werkt als waterbeheerder bij het waterschap Hunze en Aa’s. ‘Er is een verschil in het waterbeheer in de winter en de zomer. In de winter voeren we een overschot aan water af naar de zee. Vanuit het IJsselmeer onder meer via het Stadskanaal.’

Dan is er ook vrijwel geen (recreatief) scheepvaartverkeer over het Stadskanaal. In het warme seizoen is dat anders. Dan komen de bootjes regelmatig weer langs en die moeten allemaal worden geschut in de sluizen. Wat gebeurt er als sluizen worden geschut? Dan wordt hoger gelegen water gebruikt om de sluizen te vullen, zodat de boten rustig de sluis in kunnen varen. Daarna worden de sluizen langzaam geleegd om de boten rustiger het lager gelegen water in te kunnen varen. Bij iedere schut verliest het kanaal een bepaald volume aan water.

Hetzelfde gebeurt als de boten naar hoger gelegen water moeten. Eerst wordt de sluis gevuld met hoger gelegen water, waarna de scheepjes weer rustig verder kunnen varen. Maar of de schepen nu omhoog of omlaag moeten: het gaat altijd ten koste van het watervolume in het hoger gelegen gedeelte van het kanaal.

Dat was in het verleden geen probleem. Er kwam genoeg water in het kanaal om het te vullen. Teveel zelfs. Dat is een van de redenen dat het A.G. Wildervanckkanaal in de jaren 80 van de vorige eeuw is doorgetrokken van Wildervank naar Musselkanaal. Een afwateringskanaal dat de regio ontlastte van hardnekkige wateroverlast. Maar er ontsnapt iets teveel water uit het Stadskanaal. In dat kanaal komt vanuit het achterland te weinig water binnen om het waterpeil tussen de 4e en de 5e sluis in aan te vullen.

Nee, er is geen watertekort bij Musselkanaal. Het kanaal mist soms enkele centimeters waterpeil tussen de sluizen. Dramatisch is het niet. Maar omdat dat waterpeil soms bij de ene sluis wat hoger is dan bij de andere, lijkt het water soms wat heen en weer te schommelen. Maar de werkelijke dynamiek van het heen en terug stromende water moet nog worden onderzocht. Het waterschap Hunze en Aa’s kan er nog geen sluitende verklaring voor geven.

Wordt vervolgd.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal