Direct naar de inhoud.

‘Uit de hand gelopen buurtfeest’ mondt uit in heus festival; Grandioos Alteveer

  • door:
  • op:
Zanger Burdy samen met de mascotte van Grandioos Alteveer | © Hielke Bosch/RTV1

ALTEVEER – Het was een grandioos weekend voor het dorp Alteveer. Niet zo gek aangezien het gelijknamige festival dit jaar voor het eerst werd gehouden op het terrein naast MFC De Drijscheer. Het was een tentfeest annex festival dat zijn oorsprong vond in de coronatijd. 

In die festivalloze periode hielden Arjen en Hendrik Boels uit Alteveer buurtfeesten in hun eigen tuin. Het begon als een leuk spontaan idee voor een kleine groep. Maar al snel leidde het tot grote feesten. ‘We deden het eigenlijk als een soort alternatief voor zwarte cross’, legt Arjen Boels uit. ‘Dat kon natuurlijk niet doorgaan, toen hebben we in de twee coronajaren maar zelf een feest gegeven.’

(Tekst gaat verder onder de video)

250 mensen in een tuin

Al in het tweede jaar liep het feest enigszins ‘uit de hand’. ‘Op het hoogtepunt stonden er ongeveer 250 mensen in onze tuin’, lacht Boels. Hij en zijn broer kregen hierdoor de smaak te pakken, maar beseften dat hun tuin te klein was geworden. Daarom besloten ze een daadwerkelijk festival te organiseren. ‘Ze kwamen met dat idee bij ons’, vertelt Judith Koops van MFC De Drijscheer in Alteveer. ‘Voor de buurtfeesten leenden ze namelijk al een podium van ons. En uiteindelijk kwamen ze met het plan voor een heel evenement.’

In plaats van een tuin staan de honderden bezoekers nu in een feesttent | © Hielke Bosch/RTV1

‘Ze weten precies wat ze doen’

Judith waarschuwde de broers wel meteen: ‘Voor zo’n evenement komt er heel wat papierwerk bij kijken. Ze schrokken wel een beetje van de hoeveelheid werk voor een vergunning. Maar ik kan je vertellen dat ze uiteindelijk een veer in de kont gestoken kregen van de gemeente voor de uitstekende aanvraag. Deze jongens weten namelijk precies wat ze doen en hebben heel veel voorbereiding gedaan voordat ze aan dit avontuur begonnen.’

‘Kan mijn geluk niet op’

Het resultaat mag er dan ook zijn. Over de twee dagen werden er circa 1500 kaartjes verkocht. ‘Ik kan mijn geluk niet op’ zegt een dolenthousiaste Arjen. Hij kijkt achter zich naar de mensenmenigte die los gaat op de Hollandse hits in de tent. ‘Ik loop hier met kippenvel rond, ik zing, ik dans. Dit is gewoon het mooiste wat er is.’



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal