Direct naar de inhoud.

Toekomst Klap Tot Klaploop staat op het spel: ‘Een gebrek aan vrijwilligers en geld’

  • door:
  • op:
Bestuurslid John de Graaff op de plek waar normaal op Tweede Paasdag de finish staat | © Hielke Bosch/RTV1

STADSKANAAL – Afgelopen jaar vierde de Klap tot Klaploop haar dertigste editie. Maar of er volgend jaar een eenendertigste keer komt is nog maar zeer de vraag. De organisatie van het hardloopevenement uit Stadskanaal zit met de handen in het haar; er is te weinig geld en een groot vrijwilligerstekort. 

‘We hebben momenteel een groep van veertig vrijwilligers, maar we zijn er vijfenzeventig nodig’, legt John De Graaf van de organisatie uit. ‘We moeten dus zo snel als mogelijk nog vijfendertig vrijwilligers zien te vinden. En ja, dat is geen gemakkelijke klus.’

Vertrek van de hoofdsponsor

Naast het vrijwilligerstekort is er een nog groter probleem; geld. Na de laatste editie heeft hoofdsponsor De Rabobank, die voorheen alle edities had gesponsord, zich teruggetrokken. ‘We wisten al geruime tijd dat De Rabobank besloot zich terug te trekken’, vertelt De Graaf. ‘Er is overigens tussen ons en de bank geen enkele ruzie of wrok. We zijn ze enorm dankbaar voor al die jaren dat ze ons gesponsord hebben. Maar voor hun was de koek na al die jaren gewoon op. In 2020 hebben ze voor de laatste keer ons financieel gesteund. Echter kon de loop toen, net als in 2021, door corona niet doorgaan. We mochten gelukkig het geld in 2022 alsnog gebruiken voor de dertigste editie.’ 

Maar nu is de sponsoring van de Rabo definitief afgelopen. De Klap tot Klaploop, die elk jaar op Tweede Paasdag tussen de Gele Klap in Stadskanaal en de IJzeren Klap in Musselkanaal gehouden wordt, staat daar mee onder een grote druk. 

De Klap Tot Klaploop in 2018 | © Marc Dol – RTV1

‘Dit mag niet verloren gaan’

De organisatie doet daarom een oproep aan alle Knoalsters, en met name de ondernemers. ‘We snappen dat het voor veel bedrijven moeilijk is om in deze onzekere tijden ons te sponsoren. Daarom zijn we ook niet perse opzoek naar één grote sponsor, maar naar meerdere partijen die gezamenlijk de kar met ons kunnen trekken.’ De Graaf benadrukt daarbij het belang van de Klap Tot Klaploop: ‘Het is één van de grootste evenementen van Stadskanaal. Met zo’n duizend deelnemers en ruim vierduizend mensen langs de kant. Dat mag echt niet verloren gaan.’

Noodkreet

Het Klap tot Klap bestuur probeert iedereen te bewegen om mee te helpen. Voor zowel het zoeken van vrijwilligers als sponsors. De eenendertigste editie van de loop is volgens hen onzekerder dan ooit. ‘We gaan nu nog één keer alles op alles zetten om de de Klap Tot Klaploop te redden. Zo kunnen mensen later nooit zeggen: ‘had mij nou maar gevraagd, ik had ook wel iets willen doen’. Eigenlijk een noodkreet dus. Voor zowel sponsors als vrijwilligers.’



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal