Direct naar de inhoud.

Reizen met de trein blijft voor Robin (21) een moeilijk avontuur: ‘NS, verdiep je er eens in’

  • door:
  • op:
Robin en Michelle (L) beleefden een heel ‘OV avontuur’ van en naar Berlijn | © eigen foto/NS

STADSKANAAL – Liften die niet werken, uren bellen met de NS en vaak een trein niet eens in kunnen komen, voor de 21-jarige Robin Breedveld uit Stadskanaal is het reizen per openbaar vervoer bijna een onmogelijk avontuur. Wanneer hij dan ook samen met zijn begeleider naar Berlijn gaat voor een citytrip, blijkt de reis heen en terug moeilijk, stressvol en vermoeiend. 

Robin zit in een rolstoel, dit zou in theorie in het openbaar vervoer geen probleem moeten zijn. Maar in de praktijk ervaart hij dit toch anders: ‘De liften op de stations zijn vaak kapot en de NS-reisassistentie werkt vaak ook niet’, vertelt hij. Die reisassistentie is speciaal voor mensen in een rolstoel. Deze dienst kan via de NS geboekt worden zodat een rolstoeler op het station met een speciaal apparaat de trein in geholpen kan worden. Maar deze zijn vaak niet beschikbaar, of er gaat iets fout bij het boeken.

Vader tilt hem de trein in

Zo ook tijdens de trip naar Berlijn. ‘Bij het vertrek vanuit Nederland heeft mijn vader mij de trein in geholpen, omdat er geen reisassitentie was’, legt hij uit. ‘Daar hadden we, tussen aanhalingstekens “geluk” mee.’

Maar eenmaal in Berlijn aangekomen merken Robin en begeleider Michelle Grooten-Komproe al snel dat de terugreis een nog groter obstakel zou worden. Als ze voor de zekerheid checken of er voor de terugreis reisassistentie klaarstaat kan de NS dat niet garanderen. En op het station van Berlijn is er natuurlijk geen sterke vader aanwezig om Robin alsnog de trein in te helpen.

Robin tijdens zijn citytrip in Berlijn | © eigen foto

Urenlang bellen

Wat rest zijn urenlange telefoontjes naar NS International, helaas zonder resultaat. NS-reisassistentie wijst naar NS international en vice versa. ‘Niemand kon vertellen of we NS-reisassistentie hadden, want het stond nergens beschreven zeiden ze’, aldus Michelle Grooten-Komproe. ‘Terwijl de week voor onze reis werd gezegd dat alles in orde was.’ De NS wijst Robin en Michelle uiteindelijk door naar de Duitse treindienst. Dus ook daar wordt door middel van Duitssprekende kennissen zo goed en kwaad als mogelijk contact mee gezocht. 

‘Nederland kan echt iets leren van Duitsland. Ik kon daar overal zelfstandig in het openbaar vervoer komen.’

Robin Breedveld over het Duitse OV

En het zijn uiteindelijk de Duitsers die de boel oplossen en alsnog reisassistentie voor Robin regelen om de Nederlandse trein op het Berlijnse station in te kunnen komen. ‘De NS kon zogenaamd niks voor ons doen’, aldus Michelle. ‘Overigens is er na de oplossing van de Duitsers niet eens een sorry vanuit de NS gekomen.’

Kapotte liften

Terug in Nederland is de irritatie bij zowel Robin als Michelle nog niet gezakt. En niet eens zo zeer alleen om deze reis. ‘Dit soort dingen maak je heel vaak mee in het Nederlandse openbaar vervoer’, vertelt Robin. ‘Liften die kapot zijn is het meest voorkomende probleem. Probeer maar eens zonder een lift van de ene kant naar de andere kant van het station te komen in een rolstoel.’

Volgens Robin kan het absoluut anders, dat zag hij in Duitsland: ‘Nederland kan echt iets leren van Duitsland. Ik kon daar overal zelfstandig in het openbaar vervoer komen. Van de trein tot de metro, alles was rolstoeltoegankelijk’

‘Ten opzichte van andere partners in Nederland zijn we heel vooruitstrevend.’

Woordvoerder NS

Zelfstandig reizen is onmogelijk

In Nederland is dat heel anders, en is zelfstandig reizen voor Robin tot op de dag van vandaag onmogelijk door de vele onzekerheden van de voorzieningen. ’NS zou zich er meer in moeten verdiepen’, stelt Michelle. ‘Reis eens mee met iemand die in een rolstoel zit en ervaar de problemen. Hoe vaak die liften kapot zijn, dat is echt niet normaal. Je denkt dan toch: verzin hier iets op als het zowaar voorkomt.’

‘Blijft mensenwerk’

De NS laat in een reactie aan RTV1 weten de situatie te betreuren: ‘Waar het in Duitsland is foutgegaan weet ik niet precies, maar één ding weet ik wel en dat is dat we dit heel vervelend vinden’, aldus een woordvoerder. Desondanks zegt de treinmaatschappij wel degelijk druk bezig te zijn met de toegankelijkheid en beweert ten opzichte van de concurrentie voor te lopen: ‘Ten opzichte van andere partners in Nederland zijn we heel vooruitstrevend. Alle sprinters zijn al rolstoelvriendelijk, daarnaast worden alle nieuwe intercity’s en ander middelen die worden ingekocht, ook rolstoeltoegankelijk.’ 

De vervoersmaatschappij belooft beterschap voor de toekomst: ‘We zijn al veel met belangenverenigingen in gesprek om te kijken hoe we onszelf kunnen verbeteren. Want het is en blijft mensenwerk.’ 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal