Direct naar de inhoud.

Stichting ZO Groningen: “De Veenkoloniën heeft behoefte aan meer bezoekers en aan een uitbreiding van het aanbod”

  • door:
  • op:
De STAR rijdt weer | Foto: Hielke Bosch/RTV1

REGIO – Stichting ZO Groningen is een regiomarketingorganisatie voor Westerwolde, Oldambt en sinds 2022 ook voor de Veenkoloniën met als doel om een bijdrage te leveren aan de economische ontwikkeling van de toeristisch recreatieve sector. Op dit moment hebben zich 22 ondernemers uit de Veenkoloniën (Pekela en Veendam aangesloten aan het netwerk van Stichting ZO Groningen. De organisatie kijkt zeer tevreden terug en kan een flink pakket aan producten, activiteiten en resultaten presenteren, maar de stichting constateert wel dat de Veenkoloniën behoefte heeft aan meer bezoekers en aan een uitbreiding van het aanbod.

Het was ook het eerste jaar van een intensievere samenwerking van 5 gemeenten op het gebied van Toerisme en Recreatie, waaruit onder andere. ZO! Groningen is voortgekomen. Een moedige stap die goed uit lijkt te pakken. Wat betreft de regiopromotie van de gebieden Westerwolde, Veenkoloniën en Oldambt hebben we zeker effectiever en efficiënter kunnen opereren dan in de jaren ervoor, schrijft de organisatie aan RTV1.

De organisatie heeft allerlei middelen waar ondernemers aan deel kunnen nemen: magazines; folders; websites; sociale media. Ze bieden bijeenkomsten waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten; helpen ondernemers bij initiatieven, etc.

Waarom opgericht?

De gemeenten Stadskanaal, Westerwolde, Pekela, Veendam en Oldambt hebben hiertoe samen het initiatief genomen om de stichting te financieren. “Op deze manier kan de regiopromotie professioneel en toegewijd worden aangepakt. ZO Groningen is overigens niet nieuw; het is een samenvoeging van de regiomarketingactiviteiten die er al bestonden (met name in Westerwolde en Oldambt).”, laat directeur, Edwin van de Woude van Stichting ZO Groningen weten aan RTV1.

De gemeenten Veendam, Pekela en Stadskanaal zijn mede initiatiefnemer van Stichting ZO Groningen. “Wel hebben we ervoor gekozen om niet de gemeenten te promoten als gebieden, maar de wat grotere meer bekende en logische gebieden: Oldambt, Westerwolde en de Veenkoloniën”, aldus van de Woude.

Behoefte

Stichting ZO Groningen zegt dat:  “De  Veenkoloniën meer behoefte heeft aan bezoekers en dat de Veenkoloniën een behoefte heeft aan een uitbreiding van het aanbod. Verblijfsrecreatie is wat ons betreft de eerste vereiste. Op dit moment hebben zich 145 deelnemende bedrijven zich aangesloten bij onze stichting, respectievelijk 71 uit Westerwolde, 52 uit Oldambt en 22 uit de Veenkoloniën. “Wij kijken tevreden terug over het afgelopen jaar en wij zijn blij dat wij een flink pakket aan producten, activiteiten en resultaten presenteren.”

Het is voor Stichting ZO Groningen niet moeilijk om ondernemers te vinden in de regio Zuidoost Groningen, echter in Westerwolde en Oldambt gaat het makkelijker, omdat de voorlopers van ZO Groningen daar al meer dan 10 jaar actief zijn en de ondernemers weten wat ze van hun kunnen verwachten. In de Veenkoloniën duurt dat wat langer, schrijft de organisatie aan RTV1.

Instrumenten

Stichting ZO Groningen maakt gebruik van een website, social media en nieuwsbrieven om de recreatieve sector in Zuidoost Groningen te promoten. “we haken aan op campagnes van Visit Wadden en Marketing Groningen, begeleiden persreizen, magazines, folders, gebiedskaarten, presentatie op markten en op grotere evenementen en nog meer. Op onze website staat heel overzicht wat we in 2022 hebben gedaan.”

De organisatie hoopt dat er aan het einde van dit jaar zo’n 20 tot 25 nieuwe ondernemers aangesloten zijn bij hun organisatie. En hopelijk dan van het grootste deel uit de Veenkoloniën.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal