Direct naar de inhoud.

Inwoonster Veendam over digitalisering: “Steeds meer Nederlanders maken zich grote zorgen over de snelle digitale ontwikkelingen”

  • door:
  • op:
Praxis Veendam | Foto: Google Street View

VEENDAM – Volgens een inwoonster uit Veendam zijn er steeds meer Nederlanders die zich zorgen maken over de snelle ontwikkelingen van digitalisering, zoals onder andere het verplicht gebruik moeten maken van een app om kortingen te krijgen op diensten en producten. Volgens haar zijn er zat mensen die geen smartphone bezitten en dus ook geen app kunnen gebruiken. Ook SeniorWeb hoort ook inderdaad regelmatig van mensen dat ze aanbiedingen van bijvoorbeeld supermarkten (of toeslagen overheid) mislopen, doordat ze niet weten hoe ze een app moeten downloaden of gebruiken, of omdat ze geen smartphone hebben.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt dat er vanuit het consumentenrecht geen specifieke regels zijn om alleen korting te geven via een app. Volgens de ACM zou er in algemene zin sprake kunnen zijn van een vorm van leeftijdsdiscriminatie, omdat via de app de kortingen niet voor iedereen toegankelijk zijn.

Praxis-app

Een quote van een inwoonster uit Veendam, die zich zorgen maakt over het gebruik maken van een app om kortingen te krijgen: “Er moet me even iets van het hart. Waarom moet je bij een zaak als de Praxis eerst een app op je telefoon zetten en ook de app iedere keer updaten om gebruik te kunnen maken van de aanbiedingen. Ik vind dit niet kloppen. Er zijn nog zat mensen die niet zo’n telefoon bezitten en dus ook geen app kunnen gebruiken. Ik vind dit discriminerend en dwingend overkomen. Dit moet niet mogen. Ik vraag me dan ook serieus af of dit wettelijk wel mag. Om mij heen hoor ik dat er steeds vaker mensen zijn die zich zorgen maken over de snelle digitale ontwikkelingen”, vertelt een bezorgde inwoonster uit Veendam.

Een andere inwoonster uit Veendam en omgeving zegt dat Nederland steeds meer naar een controle samenleving gaat. Zij verwacht dat alles uiteindelijk via je telefoon plaats moet gaan vinden. “Als je betaalt met je telefoon, kunnen ze zien wat je uitgeeft en waaraan. Datzelfde kunnen ze met die app. Dus als je dit geen probleem vind, doe je het. Ik doe het niet, want ik wil het beheer houden over mijn eigen uitgaven”, schrijft een ander inwoonster op Facebook.

SeniorWeb

SeniorWeb krijgt hulpvragen van mensen met weinig tot geen digitale vaardigheden, maar ook van mensen die al digitaal vaardig zijn. Vragen variĆ«ren van leren omgaan met Windows, Facebook of WhatsApp, tot foto’s bewerken, e-mailen, veilig internetten, vragen over phishing, online bankieren, DigiD, of het downloaden van apps.

SeniorWeb is een vereniging, opgericht in 1996, met als missie om alle ouderen in Nederland te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Op dit moment heeft SeniorWeb zo’n 150.000 leden, ruim 470 leslocaties in het hele land en bijna 3.000 vrijwilligers.

Workshops online bankieren

“Doordat er steeds weer zaken veranderen (tweestapsverificatie bijvoorbeeld) of gedigitaliseerd worden is het voor veel mensen lastig om deze ontwikkelingen bij te houden. Wij proberen mensen hier zo goed mogelijk bij te helpen, met workshops online bankieren bijvoorbeeld, maar ook met uitleg over apps die mensen vaak gebruiken. Mensen die 1 op 1 hulp nodig hebben kunnen hulp aan huis krijgen of terecht bij ons leslocaties”, vertelt een woordvoerster van SeniorWeb aan RTV1.

Aanbiedingen

“We horen ook inderdaad regelmatig van mensen dat ze aanbiedingen van bijvoorbeeld supermarkten (of toeslagen overheid) mislopen, doordat ze niet weten hoe ze een app moeten downloaden of gebruiken, of omdat ze geen smartphone hebben. SeniorWeb geeft bedrijven en overheden regelmatig advies hierover: ontwikkel nieuwe (digitale) diensten samen met je gebruikers, betrek hen erbij, maar zorg ook dat er een loket open blijft (bijvoorbeeld banken of overheden) en zorg dat je telefonisch bereikbaar bent”, aldus de woordvoerster van SeniorWeb.

Ook probeert SeniorWeb mensen te inspireren om toch de stap te wagen om digitaal vaardig(er) te worden. “het kan je leven verrijken en mensen blijven vaak langer zelfstandig en onafhankelijk als ze digitaal vaardig zijn. Vaak hoor je reacties van mensen: “Had ik het maar eerder gedaan, ik heb nu veel meer contact met kleinkinderen en weet precies wat er in de buurt voor activiteiten zijn”. Maar ook zelfstandig je bankzaken kunnen regelen geeft veel mensen een gevoel van vrijheid en eigenwaarde. Maar dat de ontwikkelingen voor sommige mensen te snel gaan, en hier moeten organisaties zeker rekening mee houden. Om deze reden is SeniorWeb ook partner van de Alliantie Digitaal Samenleven.”

Reactie Praxis:

De Praxis herkent dat er mensen zijn die zich zorgen maken met betrekking tot digitalisering. “Bij Praxis gaan we daarom zorgvuldig om met de gegevens die we van klanten ontvangen. De gegevens worden beveiligd en we houden ons aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Ons volledige privacybeleid staat daarnaast op de website omschreven. Hier beschrijven we per dienst precies welke persoonlijke gegevens Praxis verwerkt en voor welk doel”, vertelt een woordvoerster van Praxis aan RTV1.

Daarnaast biedt de Praxis wekelijks verschillende acties en aanbiedingen zonder dat gebruik van de app nodig is, zo bieden ze bijvoorbeeld een ruim assortiment Vast Laag geprijsd aan.

Wettelijk toegestaan

“Het krijgen van korting is geen recht. Als bedrijf verleen je de klant een gunst door korting te geven, maar dit is geen verplichting. Het is dus wettelijk toegestaan om klanten te vragen om de app te downloaden om korting te mogen ontvangen. Aangezien onze handelswijze in lijn is met de wetgeving is het niet nodig om dit te toetsen bij de ACM”, aldus een woordvoerster van de Praxis.

“Geen specifieke regels”

“Er gelden in de steeds meer digitaliserende samenleving allerlei regels die consumenten beschermen zegt de ACM. Met name op het gebied van online misleiding. Wat betreft het geven van korting alleen via een app zijn er vanuit het consumentenrecht geen specifieke regels van toepassing. Meer in algemene zin zou er sprake kunnen zijn van een vorm van (leeftijds-) discriminatie, omdat via de app de kortingen niet voor iedereen toegankelijk zijn. Of er sprake is van een vorm van uitsluiting, zou kunnen worden voorgelegd aan het College voor de Rechten van de Mens”, vertelt een woordvoerder van de ACM aan RTV1.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal