Direct naar de inhoud.

FNV: veiligheid van passagiers en chauffeurs van Qbuzz in geding door haperend communicatiesysteem

  • door:
  • op:
© Qbuzz

REGIO – Het communicatiesysteem in de bussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe valt regelmatig uit. Passagiers kunnen hierdoor niet in- of uitchecken en in geval van nood kan de chauffeur de meldkamer niet bereiken. Vakbond FNV maakt zich daarom zorgen over de veiligheid van passagiers en medewerkers, meldt RTV Noord.

Na klachten van medewerkers heeft de FNV een enquête gehouden onder 268 chauffeurs over het communicatiesysteem. Hieruit blijkt dat 97 procent van de medewerkers wel problemen heeft gehad met het systeem. 

De centrale alarmeren

‘Dagelijks’, zegt Henk Rozema vervoersondersteuner van Qbuzz, op de vraag hoe vaak hij merkt dat het systeem uitvalt. ‘Als er lastige passagiers zijn, kan een chauffeur met dit systeem met één druk op de knop de centrale alarmeren. Het geluid wordt dan ook opgenomen en er worden camerabeelden gemaakt.’

Onder invloed van alcohol

Een niet werkend systeem kan dus voor problemen zorgen. Het duurt volgens Rozema daarnaast ook vaak lang voordat het systeem is opgestart. ‘Bij de eerste bus naar van Groningen naar Emmen op zondagmorgen zijn er ook een hoop ‘stappers’ in die bus. Jeugd die onder invloed is van alcohol en dergelijke. Als zij problemen veroorzaken en het systeem werkt nog niet, dan kan die chauffeur geen contact leggen met de meldkamer. Gelukkig is dat tot nu toe niet voorgekomen. Maar dat wil je ook voor zijn.’

Een ander probleem van het trage opstarten van het communicatiesysteem is ook dat passagiers niet kunnen inchecken. ‘Als dat gebeurt neemt in de praktijk een chauffeur passagiers gewoon gratis mee.’

Voor de hele reis betalen

Nog vervelender wordt het voor de chauffeurs als het systeem onderweg uitvalt, want dan kunnen passagiers niet uitchecken. ‘Dan moeten ze voor de hele reis betalen. Dan kunnen ze hun geld weer via een website terughalen, maar daar zitten ze natuurlijk ook niet op te wachten.’

FNV stuurt nu een brandbrief aan de provincie om te informeren over de gevaarlijke situatie. Daarnaast willen ze de Arbeidsinspectie inschakelen. ‘Een zwaar middel’, volgens een bericht van de bond, ‘maar het gaat om de veiligheid van mensen.’

Enquête
De FNV hield een enquête onder 268 chauffeurs over het communicatiesysteem. Hieruit bleek dat drie procent van de buschauffeurs nooit problemen had met het systeem. Een kwart van de medewerkers gaf aan vaak last te hebben, 38 procent regelmatig en een derde had er soms problemen mee.

Woordvoerder Arjan van Dijk van Qbuzz ontkent via de mail dat de veiligheid in het geding is: ‘Een noodoproep is altijd mogelijk.’ Daarnaast zijn de gevolgen voor de dienstuitvoering volgens de woordvoerder gering: ‘Grote vertragingen blijven uit.’

Naar aanleiding van de feedback heeft het bedrijf wel actie ondernomen, zegt Van Dijk. Ze gaan over op een iets ander systeem. ‘Hierdoor wordt de zekerheid van de verbinding groter. De werkzaamheden worden in het eerste kwartaal afgerond.’

Eerder toegezegd

Rozema moet dat nog zien gebeuren: ‘Dat hebben ze eerder toegezegd en is er ook niets gebeurd. En als het systeem niet werkt, kun je geen noodoproep doen. Communicatie tussen de verkeersleiding en de bus is er dan gewoon niet.’

Qbuzz is nogmaals om een reactie gevraagd, maar heeft niet gereageerd.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal