Direct naar de inhoud.

Boete voor Qbuzz omdat chauffeur reiziger in rolstoel achterliet

  • door:
  • op:
Qbuzz liet Meindert Withoff afgelopen zomer staan en krijgt daar nu een boete voor | © Eigen foto

REGIO – Qbuzz heeft een boete van 7.500 euro gekregen omdat het bedrijf een minder valide reiziger heeft achtergelaten op het bustransferium bij Gieten. Dat blijkt uit het Jaarverslag van de busvervoerder.

De 59-jarige Meindert Withoff was naar eigen zeggen ’tot op het bot verkleumd’ omdat hij niet met de bus naar Stadskanaal mee mocht.

Withoff mocht niet mee omdat hij volgens de chauffeur samen met zijn rolstoel te zwaar zou zijn voor de rolstoellift die in de bus zit. Toen Withoff aan de chauffeur vroeg hoe hij dan thuis moet komen, was het antwoord duidelijk: ‘Hij zei dat dat niet zijn verantwoordelijkheid was’, zei Withoff eind juli tegen RTV Noord.

‘Dit kan echt niet’

Het OV-bureau Groningen Drenthe, namens de beide provincies en de gemeente Groningen opdrachtgever van Qbuzz, was niet blij met het incident en heeft Qbuzz daarom beboet. De chauffeur had de centrale verkeersleiding moeten bellen om ervoor te zorgen dat er een ander type bus had kunnen komen. ‘Hij had niet moeten zeggen de groeten en je redt je maar. Dat kan echt niet’, zegt Gert Veringa van het OV-bureau.

Ook boetes voor diesel tanken

De kans is groot dat Qbuzz nog een boete krijgt, maar dan om een andere reden. Het bedrijf heeft afgelopen jaar namelijk te veel CO2 uitgestoten. Dat zit zo: om de kosten te drukken heeft Qbuzz op sommige momenten diesel getankt in plaats van de duurzamere brandstof HVO. Dat liet zich zien in de cijfers: per kilometer die een passagier reisde, een zogenoemde reizigerskilometer, stootte Qbuzz gemiddeld 33,1 gram CO2 uit. Volgens de afspraken had dat maar 11,2 gram mogen zijn.

‘Het feit dat hier een financiële reden aan ten grondslag ligt, gaan we niet pikken’, zegt Veringa. ‘Die boodschap is ook al richting Qbuzz geuit. We moeten kijken wat het financieel gewin is geweest, want hier mogen ze geen voordeel van hebben. Die boete gaat wel in de papieren lopen. Dat is slikken, maar hierover zijn nou eenmaal afspraken gemaakt in het contract met Qbuzz.’

‘Qbuzz had al wel aangegeven een tijdje diesel te gaan gebruiken, omdat de kosten door de inflatie enorm opliepen. Het bedrijf zit ook in een lastig parket, want je moet maar zorgen dat je alles gedaan krijgt binnen de beschikbare subsidies en andere inkomsten. Maar we maken nu eenmaal afspraken, en we zijn geschrokken van de cijfers. Dus hebben we gezegd: ‘Je hoeft het niet weer te flikken, en je weet nu wat de consequenties zijn’.’

Te veel bussen reden niet

In het afgelopen jaar was het aantal bussen dat niet reed te hoog, blijkt uit het jaarverslag van het OV-bureau. Gemiddeld 6,4 procent van alle ritten viel uit. Dat kwam deels door een aantal stakingsdagen in het begin van 2023, waarop zo’n 40 procent van de bussen niet reed. Maar ook door problemen met elektrische bussen en personeelstekort reden er minder bussen dan afgesproken.

‘We hebben Qbuzz daar een aantal keren over gewaarschuwd, en zijn in gesprek geweest over de rituitval. De betrouwbaarheid van het openbaar vervoer komt namelijk in het geding als er zo veel bussen niet rijden’, zegt Veringa.

Omdat de situatie niet snel genoeg verbeterde, is Qbuzz officieel in gebreke gesteld door het OV-bureau en kreeg het bedrijf tot 1 april de tijd om de rituitval fors te verminderen, tot maximaal 0,2 procent van alle ritten. ‘De laatste berichten zijn dat ze daar nu enkele honderdsten vanaf zitten, en daar ben ik heel blij mee’, zegt Veringa. ‘Ze hebben er vreselijk hun best voor gedaan, en dat in tijden dat het personeelstekort in het hele land een probleem is.’

Goed huwelijk

Ondanks alle kritiek is er volgens Veringa nog altijd vertrouwen in Qbuzz, dat nog tot eind 2029 het busvervoer in Groningen en Drenthe uitvoert. ‘Vertrouwen is er zeker, we weten ook wat het bedrijf wel kan doen. We hebben goede dingen gedaan samen. Maar ja, ook in een goed huwelijk schuurt het wel eens’, besluit Veringa.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal