Direct naar de inhoud.

Spoorlijn STAR bestaat 100 jaar: ‘We doen ons best om te blijven bestaan’

  • door:
  • op:
Een feestelijk plakkaat op de voorkant van de locomotief | © Hielke Bosch/RTV1

REGIO – Het is 1 mei 1924 als de spoorlijn tussen Ter Apel en Stadskanaal officieel wordt geopend. Nu, honderd jaar later, is zowel het reizigers- als goederenvervoer verleden tijd. Maar dat betekent niet dat er niks meer op en om het spoor gebeurt. 

In de jaren ’90 nam museumspoorlijn STAR de handschoen op en besloot de lijn weer in gebruik te nemen. Sindsdien zijn er duizenden ritjes gemaakt met treinen van vroeger, en zijn ze uitgegroeid tot een van de grootste toeristische trekpleisters van de regio. 

Familiegeschiedenis

De opa van STAR-vrijwilliger Paul Becker was één van de gelukkigen die in 1924 bij de opening mocht zijn. ‘Hij had een bedrijf in Zandberg’, vertelt Paul Becker op het perron van het station in Stadskanaal. ‘In Zandberg was vroeger ook een station. Mijn grootvader was daar een van de genodigden. Hoe leuk is het dat ik nu honderd jaar later ook op het station van dezelfde spoorlijn sta.’

Nog 100 jaar?

Hoewel het reizigersvervoer tussen Ter Apel en Stadskanaal in de jaren ’50 al stopte, gloort daar toch weer hoop aan de horizon. De Nedersaksenlijn lijkt er nu dan toch echt te gaan komen, ook al is nog onzeker wanneer. De lijn is een goede stap voor de bereikbaarheid van de regio, maar brengt ook onzekerheid voor de STAR en hun museumspoorlijn. Becker: ‘We hopen als toeristische spoorlijn nog honderd jaar te bestaan, ook al is het nu onzeker. We hebben nou eenmaal minder bestaansrecht dan het reguliere spoorvervoer. We doen ons best om te blijven bestaan. In welke vorm dat ook is.’



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal