Direct naar de inhoud.

Knoalster ondernemersbeurs toont de ‘doorpakkersmentaliteit’ in de regio

  • door:
  • op:
De Rode Loper bij Stadskanaal, een van de herkenningspunten van Stadskanaal | © Rene Stel/RTV1

STADSKANAAL – Voor het eerst in jaren heeft de regio Stadskanaal een eigen ondernemersbeurs: De kracht van Stadskanaal geheten, op 28 en 29 juni. De Vereniging van bedrijven De Kanaalstreek wil er een jaarlijks evenement van maken.

Een gemeente als Stadskanaal zonder ondernemersbeurs, dat kan eigenlijk helemaal niet, zegt Aart de Boer namens de Vereniging van bedrijven De Kanaalstreek (VVBK). Zeker wanneer je bedenkt dat de gemeente zich in 2018 nog mocht tooien met het predicaat ‘meest mkb-vriendelijke gemeente van het land’. 

‘We hebben hier een enorme mkb-economie en een vruchtbaar ondernemingsklimaat’, stelt De Boer, zelf ook ondernemer met een bedrijf in vastgoedonderhoud. Het is volgens hem onvoldoende bekend wat er allemaal aan lokale en regionale bedrijvigheid is gegroeid. 

Ondernemingen die stappen zetten

Na het vertrek van Philips en de dip die er op volgde is nieuwe bedrijvigheid ontstaan die aan de weg timmert, verklaart De Boer. ‘Het zijn geen bedrijven van de omvang van Philips, maar het zijn wel ondernemingen die stappen zetten. Ze hebben technische kennis en het zijn doorpakkers.’

De Boer noemt het innovatieve metaalbedrijf Witec als voorbeeld. ‘Aan Witec zijn weer allerlei bedrijven en klanten verbonden die ook zijn geïnteresseerd in vestiging in dit gebied.’

(Tekst gaat verder onder foto)

Aart de Boer
Aart de Boer | © Eigen foto

‘Snuffelmoment voor scholieren’

Om die bedrijvigheid voor het voetlicht te brengen namen de ondernemers verenigd in de Knoalster bedrijvenvereniging VVBK, samen met de scholen Noorderpoort en Ubbo Emmius het initiatief voor de beurs Kracht van Stadskanaal. Niet alleen om de wijdere omgeving bekend te maken met het regionale bedrijfsleven, maar ook om leerlingen van de lagere scholen en middelbare scholieren kennis te laten maken met de bedrijven.

‘Een snuffelmoment’, voor scholieren, aldus De Boer. Zo hopen de bedrijven jongeren te interesseren voor techniek en – meer nog – te behouden voor de regio. Want het oostelijk deel van de provincie en de bedrijven hebben serieus last van zowel het wegtrekken van geschoolde jeugd als van de vergrijzende bevolking. Mede daardoor is het momenteel lastig vacatures in te vullen. 

De Boer kan er zelf over meepraten. Hij zegt zo een man of zes aan een baan te kunnen helpen binnen zijn eigen onderneming. De Boer schat het aantal openstaande vacatures in de gemeente als geheel op zo’n driehonderd. 

Gemeente blij met beursinitiatief

Met de naam De Kracht van Stadskanaal wil de beurs uitstralen wat het bedrijfsleven te bieden heeft. De Boer: ‘De maakindustrie met veel technische banen is hier goed vertegenwoordigd en het techniekonderwijs staat op een hoog niveau.’

De Kracht van Stadskanaal staat bovendien voor de ’doorpakkersmentaliteit’ die de streek volgens De Boer kenmerkt. Op de beurs op het Raadhuisplein staan eind juni rond de vijftig bedrijven en opleidingsinstellingen en De Boer verwacht zo’n 1.500 scholieren en enkele honderden bezoekers. 

Wat De Boer betreft zal het niet de laatste keer zijn dat De Kracht van Stadskanaal is. Ook omdat de gemeente Stadskanaal volgens hem ingenomen is met het initiatief. ‘We hebben de smaak nu wel te pakken en hebben het idee dat dit een jaarlijks terugkerend fenomeen kan worden.’



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal