Direct naar de inhoud.

Scholieren smeren broodjes en maken armbandjes bij Refaja: ‘Iets doen voor een ander’

  • door:
  • op:
In de keuken van het Refaja Ziekenhuis wordt hard gewerkt | © Hielke Bosch/RTV1

STADSKANAAL – Het is een rustige ochtend in het Refaja Ziekenhuis als plots dertien scholieren bij de ingang verschijnen: ze komen om te helpen. De leerlingen doen namelijk mee aan de actie ‘iets doen voor een ander’ en zullen daarom de gehele ochtend werken in het ziekenhuis. Een groep gaat aan de slag met de lunch, de ander mag armbandjes voor patiënten maken.  

Voordat de jongeren aan de slag gaan, krijgen ze eerst nog een kleine voorlichting van het Refaja. Ze gaan namelijk aan het werk voor de afdeling oncologie, dat is de afdeling waar kankerpatiënten worden behandeld. Er wordt de scholieren uitgelegd wat de ziekte precies inhoudt, hoe de behandeling gaat en hoe ze met de patiënten dienen om te gaan. Tijdens de presentatie kun je tussen de leerlingen een speld horen vallen, iedereen kijkt aandachtsvol mee. 

(Tekst gaat verder onder de video)

‘Iets doen voor een ander’

Als de voorlichting voorbij is wordt iedereen in twee groepjes verdeeld: de ene helft gaat naar de afdeling oncologie om daar armbandjes voor de patiënten te maken. De andere helft wordt de keuken in gestuurd voor het maken van broodjes. ‘De leerlingen krijgen twee uur per week waarin ze zelf mogen kiezen wat ze willen doen’, legt docent Annet Mulder uit over de ‘iets doen voor een ander’ actie. ‘Ik bedacht toen samen met een collega om ze in die uren kennis te laten maken met hun omgeving, met bedrijven. Dat ze toch iets doen voor een ander.’ 

En dat sloeg aan: Refaja benaderde het Ubbo Emmius zelf of de leerlingen langs wilden komen. ‘Ik vind het leuk om hier te zijn, om mensen te helpen’, vertelt scholier Eduard. 

‘Doet iets met ze’

Naast het werk maakte dus ook de voorlichting over de ziekte kanker diepe indruk op de jongeren. ‘Het is heel belangrijk dat ze dat doen’, vervolgt Eduard. ‘Het is een verschrikkelijke ziekte. Dus het is goed als wij daar meer over komen te weten.’

Volgens docent Mulder is het ook een manier om de jongeren kennis te laten maken met alles wat er zich buiten school afspeelt. ‘Er wordt op school over gesproken wat oncologie nu precies inhoudt. Veel kinderen krijgen in hun omgeving met de ziekte te maken. Dat doet iets met ze. Daarom is het mooi dat je zoiets buiten de klas uit kunt leggen, wat je vervolgens weer mee kan nemen in het klaslokaal.’

‘Fantastisch, dankjewel!’

Als al het werk gedaan is gaan een paar leerlingen naar de patiënten op de oncologie-afdeling toe om de broodjes en armbandjes te geven. Schuifelend gaan ze naar binnen, maar weten uiteindelijk over hun verlegenheid heen te stappen. Eén van de patiënten, die een zware chemokuur krijgt, kiest een armbandje, die een leerling vervolgens bij haar omdoet. ‘Fantastisch, dankjewel’, zegt ze als het armbandje uiteindelijk om haar pols prijkt. 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal