Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | Borger-Odoorn: 106.0FM |TV kanaal 41 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

D66 Zuidoost Groningen kiest voor vertrouwde gezichten

D66 Stadskanaal fractievoorzitter Klaas Pals. (F: BJB / RTV1)

STADSKANAAL. De D66 regio Zuidoost Groningen kiest voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen voor de continuïteit met de huidige fractievoorzitters. Gerard Sanders voor Westerwolde (i.o.) en Klaas Pals voor Stadskanaal zijn de lijsttrekkers. In de op 18 april gehouden Algemene Ledenvergadering werd ook de toon gezet voor steviger beleid op het gebied van samenwerking, de energietransitie, Openbaar en Publiek Vervoer, (onderwijs)voorzieningen en wonen in de regio.

Gemeenteraadsverkiezingen

Omdat de verkiezingen voor de gemeenteraad van de nieuwe gemeente Westerwolde al in 2017 plaatsvinden, had het bestuur de Algemene Ledenvergadering (ALV) voor de regio Zuidoost Groningen eerder gepland dan gebruikelijk. Al op 22 november van dit jaar mogen de inwoners van Bellingwedde en Vlagtwedde naar de stembus op hun nieuwe gemeenteraad te kiezen. Met algemene stemmen is Gerard Sanders, sinds 2013 raadslid en fractievoorzitter in de Raad van Vlagtwedde, daarvoor unaniem aangewezen als dé lijsttrekker. Van de overige zeven personen op de lijst zijn al wel de namen bekendgemaakt, maar moet de volgorde nog worden bepaald. Het D66-lid van Zuidoost Groningen in de Provinciale Staten, Bianca Kruize, opteert voor de positie van lijstduwer in Westerwolde.

Voor de verkiezingen op 21 maart 2018 in Stadskanaal, was men nog niet zover. Alle namen op de lijst zijn nog niet bekend. Klaas Pals, al sinds 2009 een vertrouwd gezicht in de Raad, is wel met algemene instemming benoemd tot dé lijsttrekker voor deze gemeente.

Gemiste kans herindeling 

Nu de herindeling van Bellingwedde en Vlagtwedde een voldongen feit is, uitte de vergadering haar grote zorgen over de negatieve reacties op de herindeling van Stadskanaal, Pekela en Veendam. Klaas Pals: “dit is een gemiste kans voor onze regio. Zeker nu daardoor de Raad van Pekela het woord “herindeling” als niet meer te bespreken aanmerkt. We raken daardoor achterop in plaats van dat we vooruitgaan”. De vergadering was van mening dat het proces van de herindeling van Bellingwedde en Vlagtwedde daarentegen wel de schoonheidsprijs verdient. Gerard Sanders: “Laat de burger aan het woord. Het fraaie resultaat is, zeker niet in de laatste plaats, ook te danken aan de constructieve houding van de gemeenteraden en de rol van beide burgemeesters”.

Regionaal versterken

In tegenstelling tot herindelingsplannen, is de ALV van mening dat de gekozen route naar een intensievere samenwerking, ook binnen D66, in geheel Oost Groningen moet worden voortgezet. “Tijdens de afgelopen verkiezingen voor de Tweede Kamer kreeg D66 brede steun in onze regiogemeenten. Zeker nu het ledental bij andere politieke partijen afneemt, moeten wij ons regionaal juist wél versterken. Dat kan door de gemeenten in Oost Groningen bestuurlijk te clusteren in een federatiemodel. Het geluid van deze D66-stemmers moet nog beter worden gehoord”, aldus Remco van Suchtelen van de Haare. De voorzitter riep deze stemmers op om lid te worden van D66 en mee te praten over ons gebied en invloed te hebben op het beleid en programma. “Het ledental stijgt langzaam, dat moet sneller!”.

Infrastructuur

Tijdens de vergadering ging men ook uitgebreid in op de rol van het Openbaar Vervoer als onderdeel van het bevorderen van werkgelegenheid. Voor de gemeenten Vlagtwedde en Bellingwedde is die zelfs grensoverschrijdend. Gerard Sanders: “er zijn voldoende arbeidsplaatsen in Duitsland, maar als je er niet kunt komen, zet dat geen zoden aan de dijk. Verleng bijvoorbeeld de route van de Q-liner of integreer het OV van Duitsland met dat in Nederland.!” Voor Stadskanaal werd nog eens het grote belang benadrukt van de doortrekking van de spoorlijn van Groningen naar Stadskanaal, Ter Apel en Emmen. Klaas Pals: “het lijkt er nu op dat er budget is gereserveerd, maar dat we veel te lang blijven hangen in studies en vergaderen. Zonde van de tijd!”.  Ook werd het verslechteren van het regionale Publieke Vervoer (zorg, gehandicapten en ouderen) opgevoerd. “Als je wilt dat mensen ouder worden en gelijktijdig blijven wonen in hun vertrouwde omgeving, dan moet je er juist voor zorgen dat er een beter, efficiënt én betaalbaar vervoersnetwerk is naar de voorzieningen. Meerdere dure busjes van verschillende organisaties op dezelfde route is pure tijd en geldverspilling!”.

Vlagtwedde

Als reactie op de recente discussies in de Raden van Vlagtwedde over de verbouw van het RSG in Ter Apel en de kostbare overname door de gemeente van een deel van de nieuwbouw van Noorderpoort-Ubbo Emmius in Stadskanaal, rezen er kwesties. “Weten we wel voldoende wat er door de veranderende bevolkingssamenstelling in onze regio op ons afkomt”, was o.a. de vraag. Er zal te weinig geld blijken te zijn om iedere kern dat te geven wat men wenst; MFA´s, scholen, buurthuizen en winkels. Daarin moeten stevige keuzes worden gemaakt en het lijkt erop dat die op de lange baan worden geschoven of er ad-hoc besluiten worden genomen. Kernen en dorpen moeten niet tegen elkaar opbieden of worden uitgespeeld. Is er daarvoor wel een plan voor de toekomst met een financiële onderbouwing? En is er duidelijkheid naar bijvoorbeeld de verenigingen van Plaatselijk Belang of Middenstandsverenigingen?”.

De kwaliteit van het wonen in Zuidoost Groningen was ook onderwerp van gesprek. Er zijn al woonvisies en prestatieafspraken. Maar is er straks in de dorpen en kernen wel voldoende passend aanbod van bijvoorbeeld aangepaste of energiezuinige betaalbare woningen? Of blijven er door sloop slechts grote `weilanden` over en moeten oudere inwoners alsnog verhuizen? Wellicht zijn te verbouwen oude boerderijen daarvoor wel een oplossing.

Als het aan D66 ligt wordt erop al deze punten volstrekte duidelijkheid gegeven. Dit alles wordt nadrukkelijk in de beide verkiezingsprogramma’s opgenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*