Direct naar de inhoud.

Aanleg trein Stadskanaal op losse schroeven: 50 miljoen euro duurder dan verwacht

  • door:
  • op:
Arriva treinen bij de STAR | © Museumspoorlijn STAR

STADSKANAAL De aanleg van de treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal staat onder druk. Spoorwegbeheerder ProRail stelt dat het project 115 miljoen euro gaat kosten, veel meer dan de provincie Groningen in eerste instantie had begroot.

Volgens ProRail vallen de kosten veel hoger uit bruggen flink verouderd zijn, de ondergrond zwak is en er hogere veiligheidseisen worden gesteld aan de overwegen. Het extra geld is nodig om de ondergrond te verstevigen en deze onderdelen te vernieuwen. De provincie Groningen heeft vandaag een brief met deze conclusies aan Provinciale Staten gestuurd.

‘Project komt onder druk te staan’

‘De afgelopen periode is samen met de projectpartners gekeken naar kostenbesparende maatregelen’, valt in de brief te lezen. ‘De uitkomsten zijn hiervan bekend en helaas vallen de kosten veel hoger uit dan geraamd. Het benodigde investeringsbudget wordt door ProRail geraamd op circa 115 miljoen euro. Met de door uw Staten beschikbaar gestelde bijdrage van 62,8 miljoen euro komt de realisatie van het project hiermee onder druk te staan.’

Het hoge kostenplaatje is een grote tegenvaller voor gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie, die opnieuw naar minister Mark Harbers (VVD) en staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) moet om extra geld los te peuteren.

‘Extra middelen nodig vanuit het Rijk’

‘Er wordt met de projectpartners gekeken naar alternatieve financiering’, schrijft de provincie in de brief. ‘Er wordt op dit moment door ProRail een voorstel uitgewerkt om met staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur in gesprek te gaan over extra financiële middelen vanuit het Rijk.’

De provincie Groningen zal de noodzaak van extra Rijksinvesteringen in de trein naar Stadskanaal blijven benoemen, omdat het aanleggen van het spoortraject Veendam – Stadskanaal noodzakelijk is om de Nedersaksenlijn tot stand te laten komen.

Mocht de regio een sneltrein willen, wat gedeputeerde Gräper in 2019 de Kanaalstreek beloofde, dan moet er nog eens 16 miljoen euro extra op tafel komen. Dat brengt de totale bouwsom op 131 miljoen euro.

Dit is een artikel van RTV Noord door Martijn Folkers. RTV1 en RTV Noord werken de komende tijd nauw samen om zo meer lokaal nieuws te brengen. 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal