Direct naar de inhoud.

Vrachtschip Jatrie vaarklaar in jubileumjaar 2015

  • door:
  • op:

jatrie aug 2014 6STADSKANAAL – Met een recente toezegging van een subsidie van de provincie Groningen is de stichting Jatrie er in geslaagd voldoende middelen bij elkaar te brengen om de restauratie van de Groninger Steilsteven een nieuwe fase in te laten gaan. Samen met bijdragen van het Prins Bernard Cultuurfonds, de NAM, het BSP fonds, de RABO bank, het Wildervank Fonds en lokale ondernemers kan het onderwaterschip nu vervangen worden. Het uit 1930 stammende vrachtschip krijgt vanaf volgend jaar nabij het Streekhistorisch Centrum een ligplaats in het kanaal, niet ver van zijn voormalige plek aan de Cereskade. In Stadskanaal ligt dan een varend monument uit de rijke historie op het gebied van de scheepsvaart en scheepsbouw in de Veenkoloniën.

Deze bijzondere restauratieklus gaat middels een stage dit najaar met leerlingen van het Noorderpoort uit Stadskanaal uitgevoerd worden op de werf van scheepsrestauratiebedrijf Jelle Talsma BV te Groningen. Daarvoor zal het vrachtschip begin oktober naar de stad worden gesleept. Transportbedrijf Mammoet zal de steilsteven binnenkort terugplaatsen in het kanaal nadat het provisorisch is gedicht. Enkele pompen aan boord moeten het schip drijvende houden tijdens de sleeptocht door de Groninger kanalen.

Jatrie
Jatrie

Aanvankelijk zou het schip, door gebrek aan voldoende middelen, een plek op het droge krijgen achter het Streekhistorisch Centrum: de eigenaresse van het schip. Vorig jaar besloot het stichtingsbestuur van koers te veranderen. Men is aan de slag gegaan met fondswerving om mogelijk te maken dat het vrachtschip weer te water zou kunnen. Met veel organisaties, fondsen, lokale ondernemers en overheden werd contact gelegd. Doorslaggevend voor de vele sponsoren bleek het plan om het schip in de vorm van een leerwerkproject te gaan restaureren. Leerlingen van het Noorderpoort in Stadskanaal hadden al een nieuwe luikenkap gemaakt en momenteel wordt er door hun gewerkt aan een replica van de oude stuurhut. Vrijwilligers zijn bezig om het bovenschip van een nieuwe verflaag te voorzien waarbij zoveel als mogelijk is het schip haar oorspronkelijke uiterlijk terug zal krijgen. Nadat het schip voorzien is van een nieuwe huid, zal het waarschijnlijk naar Appingedam worden gesleept. Vrijwilligers van het Brons Motoren Museum zullen samen met leerlingen de originele tweecilindermotor van 50 pk. , een zgn. Bakjesknapper, restaureren.

De planning is dat het schip in het voorjaar van 2015 op eigen kracht weer naar haar thuishaven te Stadskanaal kan varen. Het bestuur heeft een aanvrage ingediend om voor het schip de hoogste status van Varend Monument te verkrijgen. Eind september zal het schip door een speciale commissie worden geschouwd. Het kan dan onderdeel worden van de vloot van de Landelijke Vereniging Behoud Historische Bedrijfsvaartuigen. De LVBHB houdt haar jaarlijkse reünie eind juli 2015 in Musselkanaal. Naar verwachting zullen er ruim 125 authentieke vrachtschepen afmeren in het Stads-Musselkanaal. Volgens voorzitter Jaap Duit van de stichting Jatrie kan het vrachtschip volgend jaar wellicht een prominente rol vervullen tijdens de festiviteiten van de stichting 250-400.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal