
STADSKANAAL – Het officiële startschot voor de ombouw van de viertondes in het centrum van Stadskanaal is op donderdag 25 april. Wethouder Brongers (CDA) verwijdert dan een bewegwijzeringsmast op de viertonde op de kruising Azielaan, Continentenlaan, Esperantolaan (pleinlijn).
Werkzaamheden
De echte werkzaamheden beginnen hier op maandag 29 april. “Het gaat om de eerste fase die medio juni gereed moet zijn”, zegt gemeentelijk woordvoerster Lisette Hooijer. Het Verkeersplan moet de bereikbaarheid van het winkelcentrum verbeteren. Die viertonde wordt omgebouwd tot een gewone rotonde waarop fietsers voorrang krijgen. “In een latere fase gebeurt hetzelfde met de viertonde bij het busstation”, aldus Hooijer.
Fietsstraat
De veiligheid van fietsers speelt een grote rol in het nieuwe plan. Zo wordt door het centrum een fietsstraat aangelegd. Die bestaat uit twee stroken voor fietsers met daartussen een betrekkelijk smalle eenrichtingsbaan voor automobilisten. Ook komen er kluizen waarin fietsen gestald kunnen worden. In totaal wordt het plan in vier fases uitgevoerd
Ok
Dus alle maatregelen zijn voor de veiligheid van de de fietsers!
En hoe staat het met de veiligheid van de automobilisten dan??
Doordat er steeds meer mensen die op de fiets rijden denken ; ach kan er nog wel voor langs ze stoppen toch wel voor ons!
Als automobilist schrik je dan als een idioot als ze dan ineens voor je auto schieten!
Ik merk nu ook (sins 2 jaar dat ik zelf rijbewijs heb en regelmatig op stadskanaal centrum kom) hoe dit soms irritaties opleverd voor de automobilist!
Regelmatig kijken de fietser niet of ze zijn met andere dingen bezig!
En als je dan een waarschuwingtoon geeft ze dan om kijken en schouders optrekken of middelvinger na je doen!
Ik vind wel dat jullie ook eens om moeten kijken naar automobilisten!
Deze zijn ook belangrijk!
Ga maar eens een gewone fietspad maken in de hele omgeving van centrum stadskanaal zodat men eerder had in deze stuk!
Dit was een stuk veiliger zowel voor fietser en automobilist!
Ben het volledig met je eens. Ze maken het allemaal veel te ingewikkeld.
Persoonlijk zie ik eigenlijk veel meer automobilisten die er een potje van maken. Geen richting aangeven en ik heb nog nooit een auto zien stoppen bij het bruggetje bij het gemaaltje, waar fietsers toch echt voorrang hebben. Ook zie ik nooit een auto richting naar links aangeven als ze bij de drouwernemondse brug, voor hun gevoel misschien rechtdoor het centrum in gaan.
Beter pakken ze heel die Navolaan aan, tot aan de rotonde bij de McDonald’s. Nergens kunnen fietsers en voetgangers fatsoenlijk oversteken en het enige zebrapad wat er ligt, sjezen de automobilisten graag overheen zonder voorrang te verlenen aan voetgangers.