Direct naar de inhoud.

Van de regen in de drup

  • door:
  • op:

COLUMN – Het had zo mooi kunnen zijn. De viertonde’s (bedenksel uit tijdperk wethouder Jan Bessembinders) eindelijk ombouwen tot verkeersveilige rotonde’s. De 1e rotonde is inmiddels al klaar en ligt nabij de Willibrordschool. Deze rotonde verbindt de Continentenlaan met Aziëlaan, Esperantolaan en de Hemenweg.

Viertonde

Waar voorheen de viertonde oogde als een rotonde, duikt nu een nieuw probleem op. De gemeente heeft namelijk in al haar wijsheid vlak achter de nieuwe rotonde fietsers en voetgangers ruim baan gegeven. Zonder blikken of blozen fietsen of lopen deze verkeersdeelnemers nu de weg over. Ze voelen zich superieur want ze hebben immers voorrang gekregen. Ach, die arme automobilist. Amper aanbeland op de (mini)rotonde wil hij graag doorrijden maar dat lukt niet want horden jongeren moeten eerst, al dan niet met de fiets, de weg over. En ja hoor, in no-time staat daar de hele rotonde vol met auto’s.

Kop-staartbotsing

In Stadskanaal centrum (pleinlijn) moet je als automobilist sowieso flink uitkijken en zeker niet te hard rijden. Het is beter om een slakkengang snelheid aan te houden mocht je van de Aziëlaan richting de Esperantolaan rijden. Daarbij goed anticiperen op de auto’s voor je want één van die automobilisten zou zomaar op de rem moeten voor die fietser die juist de weg over jakkert. Voordat je het weet sta je daar schadeformulieren af te handelen in verband met een kop-staartbotsing. Of nog erger: Een fietser die ondersteboven is gereden.

Feitelijk was al deze ellende makkelijk te voorkomen en het kan nog steeds. Kwestie van voorrangsregels omdraaien. Het op een rotonde rijdende verkeer heeft altijd voorrang. Dat verkeer moet er ook vanaf. Dan moet je niet direct achter een rotonde een fietspad (met voorrang) of (nog erger) een zebrapad plaatsen. Een ware verschrikking voor een buschauffeur of vrachtauto. Mogelijk dat dit werkt bij mega-rotonde’s met aparte rijstroken zoals in Parijs of Milaan maar niet bij deze ‘Madurodam’ rotonde. Brinkieman had hier toch meer wijsheid verwacht.

Hoe dan?

Eerst de automobilist rijdende op de rotonde veilige doorgang geven bij het verlaten van de rotonde. Zo voorkom je verkeersopstopping en een hoop ellende. De fietser wacht netjes tot het veilig is (net als bij de rotonde’s in de Atlantislaan). De voetgangersoversteekplaats minimaal 100 meter verwijderen van de rotonde. Op deze manier ontstaat er tenminste voldoende ruimte om bij afremmen een botsing te voorkomen. Ook de voetganger wordt hierdoor beter beschermt.

Ergernis

Brinkieman ergert zich aan de oplossing zoals nu gegeven om ongelukken te voorkomen. Het is allemaal veel te krap en op elkaar. Op deze manier had de viertonde net zo goed kunnen blijven, we zijn feitelijk van de regen in de drup gegaan. Nog makkelijker was het om er dan maar een kruispunt van te maken. Dat was het feitelijk al. Maar de viertonde leek te veel op een rotonde en vooral mensen die niet uit Stadskanaal kwamen snapten de verkeersregels niet.

Doorstroming

Een rotonde is juist bedoeld om de doorstroming te vergroten. Een hele simpele manier om stoplichten en gevaarlijke kruisingen te voorkomen. Maar pas de regels dan wel goed toe. Stadskanaal moet uniformiteit toepassen in de aanpak van al haar rotonde’s. Hiermee vergroot je de duidelijkheid en de verkeersveiligheid. Het kan dus ook nog in Pleinlijn: Kwestie van belettering en verkeersborden aanpassen. Maar da’s mijn mening. U als lezer mag dat anders zien. We lezen de reacties wel..

Brinkieman

Bert Jan Brinkman is redacteur bij RTVeen.nl en schrijft de columns op persoonlijke titel



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal