COLUMN – Het had zo mooi kunnen zijn. De viertonde’s (bedenksel uit tijdperk wethouder Jan Bessembinders) eindelijk ombouwen tot verkeersveilige rotonde’s. De 1e rotonde is inmiddels al klaar en ligt nabij de Willibrordschool. Deze rotonde verbindt de Continentenlaan met Aziëlaan, Esperantolaan en de Hemenweg.
Viertonde
Waar voorheen de viertonde oogde als een rotonde, duikt nu een nieuw probleem op. De gemeente heeft namelijk in al haar wijsheid vlak achter de nieuwe rotonde fietsers en voetgangers ruim baan gegeven. Zonder blikken of blozen fietsen of lopen deze verkeersdeelnemers nu de weg over. Ze voelen zich superieur want ze hebben immers voorrang gekregen. Ach, die arme automobilist. Amper aanbeland op de (mini)rotonde wil hij graag doorrijden maar dat lukt niet want horden jongeren moeten eerst, al dan niet met de fiets, de weg over. En ja hoor, in no-time staat daar de hele rotonde vol met auto’s.
Kop-staartbotsing
In Stadskanaal centrum (pleinlijn) moet je als automobilist sowieso flink uitkijken en zeker niet te hard rijden. Het is beter om een slakkengang snelheid aan te houden mocht je van de Aziëlaan richting de Esperantolaan rijden. Daarbij goed anticiperen op de auto’s voor je want één van die automobilisten zou zomaar op de rem moeten voor die fietser die juist de weg over jakkert. Voordat je het weet sta je daar schadeformulieren af te handelen in verband met een kop-staartbotsing. Of nog erger: Een fietser die ondersteboven is gereden.
Feitelijk was al deze ellende makkelijk te voorkomen en het kan nog steeds. Kwestie van voorrangsregels omdraaien. Het op een rotonde rijdende verkeer heeft altijd voorrang. Dat verkeer moet er ook vanaf. Dan moet je niet direct achter een rotonde een fietspad (met voorrang) of (nog erger) een zebrapad plaatsen. Een ware verschrikking voor een buschauffeur of vrachtauto. Mogelijk dat dit werkt bij mega-rotonde’s met aparte rijstroken zoals in Parijs of Milaan maar niet bij deze ‘Madurodam’ rotonde. Brinkieman had hier toch meer wijsheid verwacht.
Hoe dan?
Eerst de automobilist rijdende op de rotonde veilige doorgang geven bij het verlaten van de rotonde. Zo voorkom je verkeersopstopping en een hoop ellende. De fietser wacht netjes tot het veilig is (net als bij de rotonde’s in de Atlantislaan). De voetgangersoversteekplaats minimaal 100 meter verwijderen van de rotonde. Op deze manier ontstaat er tenminste voldoende ruimte om bij afremmen een botsing te voorkomen. Ook de voetganger wordt hierdoor beter beschermt.
Ergernis
Brinkieman ergert zich aan de oplossing zoals nu gegeven om ongelukken te voorkomen. Het is allemaal veel te krap en op elkaar. Op deze manier had de viertonde net zo goed kunnen blijven, we zijn feitelijk van de regen in de drup gegaan. Nog makkelijker was het om er dan maar een kruispunt van te maken. Dat was het feitelijk al. Maar de viertonde leek te veel op een rotonde en vooral mensen die niet uit Stadskanaal kwamen snapten de verkeersregels niet.
Doorstroming
Een rotonde is juist bedoeld om de doorstroming te vergroten. Een hele simpele manier om stoplichten en gevaarlijke kruisingen te voorkomen. Maar pas de regels dan wel goed toe. Stadskanaal moet uniformiteit toepassen in de aanpak van al haar rotonde’s. Hiermee vergroot je de duidelijkheid en de verkeersveiligheid. Het kan dus ook nog in Pleinlijn: Kwestie van belettering en verkeersborden aanpassen. Maar da’s mijn mening. U als lezer mag dat anders zien. We lezen de reacties wel..
Brinkieman
Bert Jan Brinkman is redacteur bij RTVeen.nl en schrijft de columns op persoonlijke titel
vanaf de azielaan rij je nog steeds een 30km gebied binnen en dan hebben straten van rechts toch voorrang maar nu niet meer snap jij het nog
Is inderdaad uit kijken waar dan ook of je in STADSKANAAL Amsterdam Groningen of emmen en je mag maar 30 km en geen 50 km ze veel dat ze doen. En wordt nog steeds mobieltje gebruikt op de fiets dus uit kijken worden moeilijk 😡
hallo geachte heer of mevrouw ze moeten die mobiele telefoons sociale media en muziek dope uit hun horen zetten en concentreren op de weg letten ongelukjes te voorkomen
Wat een onzinverhaal. Er zijn veel meer plaatsen waarbij de fietser voorrang heeft en dat de auto bij het verlaten van deze rotonde voorrang moet geven. Maak de voorrangsregels wel op alle rotondes gelijk om verwarring te voorkomen…
Het toverwoord is in dit geval ANTICIPEREN. Dus als automobilist niet als een kip zonder kop of met oogkleppen rijden.Bovendien… als een situatie -in eerste instantie- onoverzichtelijk is, dan behoor je af te remmen om niet voor verrassingen te komen te staan.Als je al van verre ziet dat er fietsers asnkomrn dan zou je ook al vöór de rotonde/VOP kunnen stoppen. Een rotonde wil niet automatisch zeggen , dst je altijd maar door kunt rijden. Aan het verkerr deelnemen betekent dus… vooruitdenken en je in alle opzivhten aanpassen aan de situatie.. volgende keer dan masr kuezen voor dure ongelijkvloerse kruisingen met fietstunnels? 🙂
Waarom zoveel geld naar de rotondes. De viertondes waren raar maar geen grote ongelukken en iedereen was gewend. In de wijken is het een rotzooi. Veel armoede in Stadskanaal en eenzaamheid. Doe daar wat aan.
Deze rotonde heeft een voorangsvorm gericht op langzaam verkeer. Zoals in vrijwel iedere plaats worden centrumplannen gericht op langzaam verkeer Mede door de naastgelegen Aldi en Maarseerd waar veel voetgangers en fietsers lopen maakt deze voorangsvorm erg logisch. Inderdaad de auto heeft pech en is ondergeschikt als het druk is.
Het vergelijk met de Atlantislaan gaat hier dan ook niet op deze weg is juist voor de doorgaand verkeer van auto’s bedoelt, hier is het trager verkeer ondergeschikt.
Ik ga haast denken dat de gemeente hier over na gedacht heeft…
De gemeente infiltreert anoniem in een website. Het moet niet gekker worden.
SP en christelijk partijen voeren VVD beleid uit. Stadskanaal is antisociaal. Zorg word uitgekleed. Vernstra is plucheklever. Terug naar je eigen gemeente. SP: opheffen!!!!
Ze kunnen hier in STADSKANAAL geen geschikte volk vinden. Dus denk even naar
Als eenvrachtwagenchauffeur een rotonde verlaat heb je de fietsers rechts altijd in een dode hoek als je die dan ook nog voorrang geeft is het vragen om problemen
Als je fietsen voorrang geeft dan heb geen last
Ben het helemaal eens met column van Brinkman.
Met kleine correctie..Bessembinders was niet de uitvinder van het viertonde plan maar zijn voorganger..
Onder Bessembinder zijn veel positieve veranderingen aangebracht zodat de viertondes veilig en best wel goed funcsioneerden