STADSKANAAL – Stadskanaal knokt door voor ‘Gronings antwoord op een Gronings probleem.’ Wethouder Veenstra reageert hiermee op de bekendmaking van het regioteam Zorg op woensdag 10 juli over de nieuwe inrichting van de spoedzorg van Zuidoost-Groningen en Drenthe voor januari 2020.
“Een groot deel van de zorg blijft behouden, maar de continuïteit van de zorg is voor ons van wezenlijk belang. Welke oplossingen komen er voor de extra vervoerbewegingen die onze inwoners moeten maken?,” aldus de wethouder.
In de nieuwe inrichting staat dat de ziekenhuiszorg soms op een andere plek komt, maar wel in de buurt. Voor ons Refaja betekent dit dat in januari de afdeling spoedeisende hulp een basisspoedpost zal worden. Lian Veenstra: “De bevestiging dat de spoedeisende eerste hulp gaat verdwijnen en al heel snel, per 1 januari, dat blijft zuur. Wat daar dan ook verder tegenover gezet wordt, het blijft verlies, voor de inwoners en het personeel van ons Refaja.
Basisspoedpost
In januari 2020 zal de afdeling spoedeisende hulp in Stadskanaal een basisspoedpost worden. Dit betekent dat patiënten uit deze regio zeven dagen in de week van 8:00 tot 23:00 uur terecht kunnen voor niet levensbedreigende zorg, waarvoor zij niet opgenomen hoeven te worden. Wethouder Veenstra: “Het mogelijke zoet zit in het feit dat we in deze regio in elk geval een ‘basisspoedpost’ behouden. Daarnaast begrijp ik dat we een groot deel van de zorg behouden. Bepaalde specialismen zullen een plek krijgen in Stadskanaal en de polikliniek en ook de nazorg van een behandeling elders kan in ons Refaja.”
Continuïteit van de zorg
Onze zorg zit vooral in de continuïteit van de zorg. In Zuidoost-Groningen verdwijnt een deel van de ziekenhuiszorg. De zorg komt daarmee letterlijk meer op afstand te staan in een gebied waar de behoefte groeit en de vervoersmogelijkheden beperkt zijn. Lian Veenstra uit haar zorg hierover: “Hebben we daadwerkelijk voldoende ambulances in Zuidoost Groningen en, net zo belangrijk, welke oplossingen komen er voor de extra vervoerbewegingen die onze inwoners moeten maken. Zowel als patiënt dan wel als bezoeker van die patiënt? Met name kwetsbare groepen en ouderen ondervinden de gevolgen van het verschralende zorgaanbod in onze regio. Dat mag nooit het geval zijn: iedereen in Nederland heeft recht op dezelfde goede en toegankelijke zorg.”
Gronings antwoord op een Gronings probleem
Hier ligt een enorme opdracht voor Treant en Menzis om nu heel helder te maken aan de mensen van Zuidoost Groningen wat er straks nog wel kan en niet en ook waar dit kan. Er is nog steeds onduidelijkheid bij de inwoners en die moet weg genomen worden.
“We zijn tevreden dat we als gemeenten nu serieus genomen worden en vooraf geïnformeerd worden door Treant en het niet uit de krant hoeven te lezen. Maar…de gemaakte keuzes en de Treant-oplossingen die geboden worden zijn nog lang niet de door ons ‘gewenste Groningse oplossingen voor een Gronings probleem’. Vanuit Stadskanaal knokken we dan ook door!”, aldus wethouder Lian Veenstra.