REGIO – Vervoerdersmaatschappij Qbuzz heeft de opzet vrijgegeven voor 2022. Omdat het nog een opzet is, hebben bewoners en gemeenten nog inspraak om wijzigingen aan te vragen. In het programma is de verwachte groei na de coronacrisis meegenomen. Qbuzz geeft aan dat vanwege de corona-maatregelen het busgebruik sterk is afgenomen.
‘Vanwege de corona-maatregelen is het gebruik van de bus fors gedaald. Inmiddels zitten we weer op zo’n 50 procent van het normale gebruik pre-corona. In 2022 zal het gebruik van het OV nog fors lager liggen dan pre-corona. Daar moet op ingespeeld worden omdat het financieel niet haalbaar is om de gehele productieomvang op peil te houden’, aldus de busmaatschappij.
Lijn 14 niet meer door Maarsveld
Lijn 14 (Stadskanaal – Vlagtwedde – Winschoten) rijdt dagelijks tot 22 uur. In de huidige dienstregeling rijdt de bus tot 00.00 uur. Deze maatregel bespaart €60.000,- op jaarbasis. Daarnaast gaat de bus niet meer door woonwijk Maarsveld. Dagelijks stappen hier elf reizigers in. Er komt een extra halte bij de Atlantislaan, ter hoogte van Stuurboort, zodat de wijk Waterland betere ontsluiting heeft. Voor ruim 70 reizigers neemt de reistijd met ongeveer vijf minuten af.
Lijn 23 via N366
Lijn 23 reed tussen Nieuwe Pekela en Veendam via Ommelanderwijk ten zuiden van de N366. Op dit 8 kilometer lange traject was de snelheid van de bus laag. Er stapten in Ommelanderwijk per dag 4 tot 8 reizigers in de bus (pre-corona). Lijn 23 rijdt daarom per 2021 via de N366. Voor doorgaande reizigers is dit comfortabeler en zes minuten sneller.
Lijn 24 rijdt ’s avonds en zaterdagen minder
Op zaterdag rijdt lijn 24 nu eens per twee uur tussen Stadskanaal en Assen. Voorstel is deze lijn op zaterdag elk uur te laten rijden tussen Stadskanaal en Borger en op het routedeel Borger – Rolde – Assen te laten vervallen. Tussen Rolde en Assen kunnen mensen ook gebruikmaken van lijn 21. Reizigers vanaf het routedeel Stadskanaal – Borger kunnen vanaf Borger in de bus blijven zit- ten, omdat deze als lijn 59 door zal rijden naar Gieten. In Gieten is een goede aansluiting mogelijk op de bus naar o.a. Assen. Dat bespaart €35.000,-.
Lijn 59
Buslijn 59 heeft tussen Exloo, Borger en Gasselte een geringe bezetting, vooral in de avonden en weekenden. Daarnaast heeft een relatief grote plaats als Tweede Exloërmond een laag OV- gebruik. Dagelijks stappen nog geen 20 reizigers in lijn 75. Deze bus rijdt hier alleen in de spits- uren op werkdagen en niet in vakanties. Daarmee is de bus ook niet aantrekkelijk voor niet- scholieren. Het is wellicht een kip-ei-verhaal. Op basis van het gebruik van omliggende plaat- sen verwachten we dat we een hoger gebruik.
Door een combinatie van de lijndelen van 59 en 75 te maken, wordt ook Tweede Exloërmond dagdekkend bediend, ook in vakanties. Tevens blijft zo de bediening Stadskanaal – Emmen in de spits ieder half uur geboden. De nieuwe route van lijn 75 wordt Emmen – Odoorn – Exloo – Tweede Exloërmond – Stadskanaal.
Lijn 74 rijdt vanwege de routewijziging niet meer via Weerdinge, maar ‘rechtdoor’ via Valthe en Klijndijk. Hiermee krijgt Emmermeer ook een dagdekkende halfuursdienst door de wijk. In de avond en het weekend wordt een kleine bus ingezet op lijn 74 en 75.
De bediening met lijn 59 wordt op werkdagen overdag tussen Exloo en Gieten ingevuld door een kleine bus. Zo blijft de relatie Odoorn – Borger – Gasselte – Gieten mogelijk met overstap in Exloo. Binnen Gieten is de drukte in de spits een aandachtspunt. Deze dienst rijdt tot 19:30 uur. Buiten deze tijden kan het beperkte aantal reizigers tussen Gieten en Exloo gebruikmaken van de hubtaxi.
Lijn 73 stopt eerder
Lijn 73 (Emmen – Stadskanaal – Veendam) wordt ingekort naar 23.30 uur. Concreet bekent dit dat de laatste rit vanuit Veendam tot Musselkanaal rijdt en niet meer door via Ter Apel naar Emmen. Reizigers van Groningen naar Ter Apel kunnen ook via Emmen reizen met ongeveer dezelfde reistijd. Tussen Veendam en Stadskanaal wordt er ’s avonds met een achtpersoons bus gereden. De gevolgen zijn voor vijf tot tien reizigers per dag dat ze via een andere route reizen. Het bespaart €155.000,-.
Lijn 77 krijgt extra bussen
In december 2019 is buslijn 110 (Assen – Veendam) vervangen door een Qliner. Deze lijn rijdt via een snelle route tussen Gieten en Veendam en stopt onderweg alleen bij de op- en afritten van de N33 bij Bareveld. Bediening van haltes bij De Hilte blijkt vooralsnog niet mogelijk. Hierover vindt nog overleg met Rijkswaterstaat plaats. Om reizigers die gebruikmaken van de haltes bij De Hilte wel reismogelijkheden te bieden, is spitslijn 77 gaan rijden. Vanwege de spreiding van lesuren voor scholieren over de dag is het voorstel lijn 77 op werkdagen overdag elk uur te laten rijden i.p.v. twee keer per uur alleen in de spits. In Gieten zal deze lijn meer haltes gaan bedienen. Bovenstaand idee kost Qbuzz €15.000,-
Lijn 107 vervalt
Lijn 107 rijdt alleen in de spits als aanvulling op Qliner 312. De bezetting van lijn 107 is momenteel erg laag geeft Qbuzz aan. ‘De verwachting is dat de vervoersvraag de komende twee jaar te gering blijft om deze aanvulling op lijn 312 te rechtvaardigen. Mocht de vervoersvraag, door sterk toenemende onderwijsactiviteiten op Zernike, op deze verbinding zodanig groeien dat een rechtstreekse spitslijn te rechtvaardigen is, zal deze spitslijn 107 weer gaan rijden.’ De gevolgen zijn dat twintig reizigers een alternatief moeten zoeken wat naar alle waarschijnlijkheid lijn 312 is. De besparing voor dit project is €240.000,-.
Lijn 171 minder in zomervakantie
Lijn 2 en 171 rijden binnen de stad dezelfde route tussen Zernike en P+R Euroborg/. Op bepaalde momenten lijkt het niet nodig beide lijnen op deze route te laten rijden, aldus de vervoerdersmaatschappij. In ieder geval vervallen de extra spitsritten in de zomervakantie van lijn 171. Mogelijk zullen op enkele andere momenten lijnen 2 en 171 niet gelijktijdig meer rijden tussen P+R Euroborg en Reitdiep, maar zullen reizigers van de ene op andere lijn moeten overstappen.
Lijn 174 elk uur
De parallel met de trein rijdende ritten op het routedeel tussen Zuidbroek en Hoogezand zijn vervallen. Tussen Veendam en Zuidbroek rijdt lijn 174 elk uur rijden. Tussen Groningen en Hoogezand is deze verbinding in de spits elk uur ongewijzigd gaan rijden als lijn 71.
Lijn 312 minder in spits tijdens zomervakantie
In de zomervakantie vervallen op werkdagen enkele extra ochtendspitsritten. Qliner 312 blijft elk half uur rijden. Op zondagmorgen vervalt de eerste reismogelijkheid van Stadskanaal naar Gieten om 7.00 uur en van Gieten naar Stadskanaal om 07.30 uur. Dat bespaart €15.000,-
De impact van de eerste en laatste bus schrap methodiek, is dat mensen die voor hun sociale leven afhankelijk zijn van de bus heel lastig ’s avonds of in het weekeinde naar bijvoorbeeld familie of vrienden kunnen gaan of zelfs een cursus of avondje uit in het theater of bioscoop moeten laten schieten. Of een dagje Amsterdam als het weer kan en mag!
En de trein naar Emmen de grote vraag wanneer het Drentsch Parlement daar tijd voor heeft. (Dat geld komt dan vervolgens bij de landelijke overheid vandaan, kijk daarvoor maar naar de ontwikkelingen rond Emmen/ Coevorden – Duitsland.) Dus dat het Drentsch parlement daar nu wat moeilijk naar kijkt, vind ik persoonlijk wat jammer…
Deze beweging van bezuinigen en wegkijken bij het OV in de Veenkoloniën vindt nu al een aantal jaren plaats én ik ken mensen die daardoor de bus heen niet meer nemen (omdat ze weten dat ze dan nooit meer terug kunnen komen!) Dat levert dus eerder op de avond ook lege plekken op. En dus is het elk jaar weer een plakje afsnijden van wat eens een mooi OV stelsel was in de Veenkoloniën. Stop die ontwikkeling!
Realiseer een aantal ter zaken doende lijnen tussen Veendam/Stadskanaal en Emmen en Winschoten/Stadskanaal en Emmen. En een goede uitgang naar Assen. En realiseer een kleinere lijnen die dan als stofzuiger rijden.
Daarnaast vervalt als ik de voorstellen begrijp de rechtstreekse verbinding met Assen. Dat was ‘vroeger’ lijn 24 en 28 en is ook een tijdje een Qliner geweest. Jammer dat daar niet wordt gekeken of een echt snel, concurrerend alternatief die de auto laat vergeten, kan worden gerealiseerd. Assen wás altijd wel de treinhalte voor Stadskanaal. Bizar hoe dat is verkwanseld door….
Edoch ik ga door naar een volgende voorstel van mijn kant, dit zou dan zo kunnen klinken
Lijn 75 door laten rijden naar Veendam. (komt onderweg door Emmen – Odoorn – Exloo – Tweede Exloërmond – Noordkant centrum Musselkanaal – Stadskanaal – Veendam dit is dan dé moeder van alle basislijnen die zo vroeg en laat mogelijk door de Veenkoloniën crosst.
Lijn 73 start als sneldienst uit Emmen via N34 naar Borger doorheen Buinen via N374 – Drentse poort – Stadskanaal – Alteveer – Pekela’s – Winschoten eens per uur dit is de tweede basislijn A
Lijn 24 Borger – N374 – Doorheen Nieuw Buinen – Stadskanaal – Onstwedde – Holte – Wedde – Blijham – Winschoten eens per uur dit is de tweede basislijn B
Lijn 72 Emmen – Nieuw Weerdinge -Ter Apel – Sellingen – Bourtange – Vlagtwedde – Wedde – Blijham – Winschoten eens per uur. De Westerwolde express. Ook een basislijn.
Lijn 74 Emmen – Valthe – Klijndijk – Valthermond – Dikbroeken – Ter Apel – Musselkanaal – Stadskanaal
Lijn 77/59 een lijn maken tussen Exloo – Gieten – Barreveld.
Jammer dat lijn 107 via de Kielsterachterweg alweer geruisloos verdwijnt. De halte Kardinge lag ook een 1,5 km van het transferium af(en dus van andere lijnen) wel dichtbij de ingang van het zwembad oid wat niet open was. (Pagecentrum is dan wat dichterbij…) En veel gereisd naar Zernike werd er ook niet door Covid. Zou het nog wel een kans willen geven, echter dan wél met een halte op loopafstand van station Europapark in Groningen.
Laat van U horen en stop met zinloos plakjes snijden aub!