STADSKANAAL – In de werkplaats van museumspoorlijn STAR wordt er door de vrijwilligers hard gewerkt om alle locomotieven en wagons klaar te maken voor het nieuwe seizoen. Extra speciaal is dit jaar het jubileum. Komende zomer bestaat de museumspoorlijn namelijk precies dertig jaar. Grote blikvanger van dit jubileum moet de Duitse stoomlocomotief uit 1943 worden.
‘Deze locomotief werd gebouwd op het toppunt van de Duitse oorlogsproductie’, vertelt vrijwilliger Eppie Oosterbaan. Hij wijst naar een plakaat op de zijkant van de trein; “Lokomotive nr. 1199, Krenau 1943” valt er te lezen. Eigenlijk een Poolse trein dus, aangezien Krenau een stad diep in het zuiden van Polen is.
Ruim 6000 locomotieven in 1,5 jaar
‘De locomotief was bedoeld voor goederenvervoer naar het oosten van Europa’, vervolgt Oosterbaan. ‘De locomotieven waren eigenlijk massaproductie. Over een periode van ongeveer 1,5 jaar werden er wel 6300 van deze gebouwd. Nu zijn er nog ongeveer 200 over.’
Missend onderhoudsboekje
Na de oorlog deed de locomotief nog dienst in het toenmalige Oost-Duitsland (DDR) tot de jaren 90. Twaalf jaar geleden werd hij gekocht door de STAR, maar kon enkel voor onderdelen gebruikt worden omdat de juiste papieren miste. ‘Toen we ‘m kochten mistte het Betriebsbuch, het onderhoudsboekje zeg maar.’ Een paar jaar geleden werd het boekje teruggevonden en mag de trein dus weer dienstdoen.
Ketellasser
Voor het zover is moet er nog wel het één en ander aan gebeuren. Zo moet de ketel bijvoorbeeld gelast worden, echter mogen de vrijwilligers dat niet zelf doen. ‘Daar moet een professionele ketellasser voor komen. En als die is geweest hopen we de locomotief komende zomer rijklaar te hebben.’
‘We staan te popelen’
Hoewel de vrijwilligers van de STAR dus hun handen vol hebben aan de locomotieven in de werkplaats, misten ze de afgelopen tijd vooral de bezoekers en de ritten met de trein. Iets wat straks hopelijk weer kan. Oosterbaan’: We staan te popelen om het seizoen weer te starten.’