Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Stadskanaal koopt opnieuw grond voor trein

Treinstation Musselkanaal – (F: RTV1)

STADSKANAAL – Opnieuw heeft de gemeente Stadskanaal grond gekocht met de bedoeling om hier in de toekomst een spoorverbinding over te laten lopen van Stadskanaal naar Veendam. Het gaat om 2.5 hectare. Vorig jaar was er al 4 hectare verworven. Volgens wethouder Goziena Brongers (CDA) zijn het strategische aankopen. ‘Het is nog afwachten of de verbinding er komt, maar dan hebben we alvast de grond in handen’, aldus Brongers. De gemeente Stadskanaal is er alles aan gelegen om een personentrein te laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal – Musselkanaal.

De grondaankopen liggen naast het huidige spoor wat eigendom is van de STAR. Mocht deze spoorlijn aangepast worden voor personenvervoer verwacht de gemeente dat de grond enorm in prijs gaat stijgen. Om nu al deze hectare’s ( nu al ) te kopen scheelt later in de gemeentelijke portemonnee.

Museumspoorlijn naar Gieten

Brongers laat ook onderzoek doen naar de haalbaarheid van het opnieuw in leven blazen van een spoortraject Stadskanaal – Gasselte – Gieten. Het is de bedoeling dat hier de museumspoorlijn over gaat rijden mochten er weer personentreinen gaan rijden tussen Veendam en Stadskanaal. De oude spoordijk ligt er nog. Kwestie van rails en de stoomtrein kan hier rijden. Bovendien is het toeristisch gezien een prachtig traject. Daarom leggen naast gemeente Stadskanaal (gemeenteraad moet nog beslissen) ook gemeente Aa en Hunze en de provincie Drenthe geld op tafel voor onderzoek naar haalbaarheid hiervan.

Geplaatst door

Programmamaker/hoofdredacteur. Maakt deel uit van het managementteam (MT) streekomroep RTV1

16 Reacties op “Stadskanaal koopt opnieuw grond voor trein

  1. Maak maar een nuttige verbinding met station emmen daar hebben we veel meer aan….als dat geld en milieu verkwisting voor die star rommel.

  2. Hendrik Weijer

    Geef nu eens 1 goede reden waarom die spoorlijn er moet komen. De bus kan een SNEL verbinding maken vanaf Veendam,met dubbeldekker, over de N366 met als tussen stop Stadskanaal/Musselkanaal en Ter Apel. En dat voor de spits uren.Hier gaat minder geld in zitten. En voor de reistijd maakt het niets uit. Zelfs kan de bus,als het moet, bij de school in Emmen stoppen. En dat kan de trein niet.
    En dat kost de gemeenten niets. Ja ,alleen een vergunning voor het aanleggen van een stopplaats voor de bus en passagiers. Maar nee, die spoorlijn ,moet en zal er komen. En de bussen worden straks ook nog eens milieu vriendelijk. Dus genoeg redenen om die ,willetje , spoorlijn niet aan te laten leggen.

  3. Lijkt mij een heel leuk plan en voor het toerisme zeker aantrekkelijk!!!

  4. Ik zeg doen goed voor arbeids markt

    • Is dat zo, aardig wat buslijnen (dus werk), wordt geschrapt / ingekort, omdat de trein komt te rijden.

      • Dat proces is volgens mij ook al bezig zonder de trein. Dit is dus pure bangmakerij en theater wat je hier stelt.

  5. Lijkt me een uitstekend idee. Noord Nederland loopt met spoorwegverbindingen toch al niet in de pas
    met de rest van Nederland. Met de bus van b.v. Musselkanaal naar Veendam betekent lang onderweg en bij bijna elke halte stoppen. Misschien in de toekomst ook verbinden met Emmen?
    Gewoon doen dus, er zijn altijd mensen tegen!

  6. Gerard waar heb jij last van?? Ach ja je hebt altijd van die zeikers!!!! De Star is een prachtige organisatie met prachtige oude locomotieven die in stand gehouden moeten worden!! Niet elk mens is zo simpel als jou!! Die zien tenminste de waarde van die prachtige machines!!! Dus ik hoop van harte dat de Star hun mooie treinrails krijgen!! Ze hebben niks aan zeikers zoals jou!!!

  7. Geert de Jonge

    Ja en als het niet doorgaat, verkoop je het weer voor 1 euro, net als de miniaturen van Appelscha die nou in Sellingen staan. Was maar 299.000 euro verlies. En nou dat domme plan om het centrum te vernielen. 😉 gebruik toch eens dat beetje verstand. Er hoeft hier geen trein te komen.

  8. Een spoorlijn rendabel maken zal niet lukken. Het is weggegooid geld. Elk jaar zal de burger moeten meebetalen aan te tekorten die worden opgelopen.. En het is een illusie dat er hierdoor meer werkgelegenheid komt de banen die er komen zullen wsw of banen met behoud van uitkering worden.

  9. beetje jammer dit!!! alleen in de spits mischien rendabel, maar andere uren zeker niet!!!

  10. Bij elke (aankomende) verandering gaan “de hakken in het zand”, hoe herkenbaar is dit.
    Veel aannames en veronderstellingen ☺
    Blijkbaar zijn er ook mensen, zoals ik lees, die de azijnfles thuis hebben gelaten.

  11. ReizigersverenigingALMA zet zich in voor een doorgaande treindienst van AlmeloGroningen. Uit onderzoek blijkt deze verbinding haalbaar kosten en baten zijn in evenwicht. Arriva heeft aangegeven de trein rendabel te kunnen bedienen. Op 3 mei heeft ALMA de EU parlementariërs benaderd. Op 4 mei kregen we al bericht dat Europa de treinverbinding zeer zinvol vindt en er zeker Europese subsidies beschikbaar wil stellen De gedeputeerden van Groningen, Overijssel en vooral Drenthe moeten met initiatieven komen Dat.ontbreekt. Wij kunnen ons prima vinden in de aankopen van de gemeente Stadskanaal. Een stap die aangeeft wat het gemis van een station betekent.De bevolking van Bergentheim, ook gelegen aan de lijn AlmeloGroningen via Emmen eisen hun in 1975 gesloten station terug. Ze zijn als bevolking een aktie begonnen. Wij ondersteunen hen met de aktie. ReizigersverenigingALMA is een petitie gestart die al door 3000 mensen is ondertekend, zie http://www.petities.nl spoorverbinding van Almelo naar Groningen of http://www.reizigersverenigingalma.nl met de link naar petitie

  12. ReizigersverenigingALMA pleit al langere tijd voor een extra spoor van Zwolle via Emmen naar Groningen als escape bij een calamiteit zoals vandaag bij Meppel. De provincis zojn verantwoordelijk en moeten samenwerken zie petities.nl spoorverbinding van Almelo naar Groningen

  13. Misschien is het verstandiger eerst de N366 te verbreden tot aan Knoal i.p.v. een nieuwe treinverbinding aan te leggen. Het merendeel van de bedrijven in Stadskanaal is niet eens spoor gerelateerd en wil gewoon over de weg rijden met vrachtwagen / bestelbus, dus voor de bedrijvigheid maakt het niks uit. En volgens mij kunnen studenten en scholieren beter met de bus nabij hun huis worden opgehaald i.p.v. dat ze door weer en wind naar het station moeten fietsen voor misschien 10 minuten tijdwinst naar Emmen of Groningen. Daarbij het aankopen van grond voor een nog fictieve spoorlijn is geen taak van de gemeente.

    Maar toch wel veel plezier gewenst met de aangekochte grond, daar kun je mooie sier mee maken als wethouder dat ‘we’ bezig zijn met een echt station in Stadskanaal, net zoveel sier als met het miniatuurpark, de winkelpanden aan de navolaan, twee aangekochte scholen van het Noorderpoort, een uniek centrumplan met viertondes, de verontreinigde Philipsgrond, sportcentrum Pagedal, een kavel naast de Jumbo…

    Bezint eer ge begint

    • Inderdaad Otto. Stad heeft het allemaal en dan zijn er nog van die mensen die daar met hun luie achterste zelf niet heen gaan. Die denken dat ze koningin zijn oid en dat een ander dat wel voor ze regelt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.