Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Treinstation (blijft) aan de Stationsstraat

Station Stadskanaal – F: Lars Blaauw

STADSKANAAL – Zodra de personentrein gaat rijden tussen Stadskanaal, Veendam  en Groningen(stad) zal er gebruik gemaakt worden van het bestaande treinstation aan de Stationsstraat in Stadskanaal. Dat hebben zowel Arriva als de museumspoorlijn Star laten weten. Het bestaande station voldoet aan alle eisen maar is ook noodzakelijk in verband met de tijd die de museumspoorlijn nodig heeft om steeds de lus te kunnen maken tussen Stadskanaal en Veendam. De Star moet namelijk op zondag binnen een uur heen en weer kunnen.

 

Voormalig Philipsterrein

Ondernemers die het voormalige Philipsterrein in Stadskanaal hebben gekocht zijn niet blij. De ondernemers van het zogeheten ‘Mercurius Business Park (MBP)‘ hadden hier graag het treinstation willen bouwen. Een plan voor het ‘Knooppunt Openbaar Vervoer’ was al ingediend. De ondernemers blijven wel doorgaan met het lobbyen voor het openbaar vervoersplan op het Business Park maar het (hoofd)treinstation zal er niet gebouwd worden.

Musselkanaal

Treinhalte Musselkanaal 

Politiek Stadskanaal denkt wel na over de bouw van meerdere treinhalte’s. Stadskanaal is een langgerekte gemeente. Dat kun je niet afdoen met slechts één treinstation. D66 frontman Klaas Pals had al eerder laten weten om ook een halte te willen bouwen aan de Stationslaan. Dit is de snelste weg voor studenten van het Ubbo Emmius College en voor bezoekers aan het winkelcentrum. Daarnaast zou er ook best op het MBP een halte kunnen komen, maar dat is afhankelijk van Arriva en Prorail. Die beslissen waar het (voorlopige) eindpunt van de spoorlijn komt te liggen. Het mooiste zou dat natuurlijk halte Musselkanaal zijn (foto).

Emmen

Alle politieke partijen in de gemeente Stadskanaal hebben verheugd gereageerd op de komst van de trein en ook voorzitter Jan Nieboer van de Vereniging Bedrijven in de Kanaalstreek was enorm opgelucht. “eindelijk een fatsoenlijke verbinding tussen Stadskanaal en Groningen” zegt hij vandaag in het DvhN. Alle partijen zeggen daarnaast voorstander te zijn van het feit dat de lijn zo spoedig mogelijk doorgetrokken moet worden naar Emmen.

Op Social Media wordt ook enthousiast gereageerd door de lokale bevolking op de komst van de trein. Een grote wens komt eindelijk uit! Goed voor de regio en gelijktijdig wordt Stadskanaal helemaal op de kaart gezet.

Geplaatst door

Programmamaker/hoofdredacteur. Maakt deel uit van het managementteam (MT) streekomroep RTV1

3 Reacties op “Treinstation (blijft) aan de Stationsstraat

  1. Jetty Bentlage

    Ik ben een van de meer kritische burgers van Stadskanaal met betrekking tot de spoorlijn. Zoals het er nu uitziet zullen hoofdzakelijk scholieren/studenten van de lijn gebruik maken. Wat gebeurt er wanneer een volgende bezuinigingsmaatregel het afschaffen van de OV-kaart voor scholieren/studenten is? Scholieren/studenten verlaten na hun studie de regio om dichter bij hun werk te gaan wonen en krijgen vaak een lease-auto toe. Werkgevers vergoeden veelal het OV op basis van het laagste tarief, dat is niet de trein. Vaak willen ze een bewijs zien dat je echt in het bezit bent van een abonnement. Ik pak zelf eerder de auto naar een P+R rond de stad of de bus, is goedkoper dan de trein. De vergrijzing is nog steeds een groeiend probleem en het aantal studenten neemt af. Arriva denkt dagelijks 1900 passagiers vanuit Stadskanaal per trein te gaan vervoeren en wil dan in 41 min in Groningen zijn. Vanuit Veendam duurt een ritje naar Groningen 31 minuten, dus binnen 10 minuten vanuit Stadskanaal naar Veendam? Lijkt me stug, je hebt nog altijd te maken met de langzame bocht op het spoor bij Bareveld.
    Verder worden er plannen gemaakt om het Euroborgstation verder te ontwikkelen. Dit zou dan het eindpunt worden van de lijn Stadskanaal-Groningen, van daaruit moet de trein verder gaan naar Delfzijl volgens de huidige plannen. Dan ben je nog steeds afhankelijk van de bus om in de binnenstad te komen.
    Vooralsnog blijf ik met een kritische blik kijken. Het is goed dat er naar manieren wordt gezocht om deze regio aantrekkelijk te maken en nieuwe bedrijven aan te trekken. Maar of dit de juiste manier is? We zullen het zien.

  2. Het is te hopen dat men uiteindelijk toch nog kiest voor een nieuw te bouwen (hoofd)station op het voormalig Philipsterrein.
    Zo’n station heeft de nodige infrastructuur nodig (busverbindingen, parkeerplaatsen, toegangswegen, etc) en de ruimte dat nu beschikbaar is op het Philipsterrein leent zich daar perfect voor. Helemaal voor een compleet OV-Knooppunt.
    Het Mercurius Business park zal ongetwijfeld bedrijven trekken die zich nabij het station willen vestigen en ook is het wellicht interessant om op het terrein van de voormalig Philips-flatten, nieuwe betaalbare appartementen te bouwen.
    Het hele Philipsterrein en omgeving (o.a. Nieuw-Buinen) heeft zoveel meer potentie met een station. Kijk aub vooral naar Veendam en hun plannen bij het station. (Lloyd’s Terras)

    Stationslaan lijkt natuurlijk erg mooi, omdat de locatie nabij het centrum en Ubbo is, maar ook daar zit je met beperkte ruimte. Ook hier zal de toename van verkeer (auto’s, bussen) voor de nodige overlast zorgen. Overigens zullen er woningen moeten sneuvelen, wil je überhaupt toegang krijgen vanuit de Stationslaan. (?!)

    Meerdere haltes lijkt me overigens voor Stadskanaal (plaats) momenteel onzinnig. Dat er wellicht een halte in Musselkanaal komt is natuurlijk zo gek nog niet, maar teveel haltes verlengt de reistijd natuurlijk alleen maar.

    Al met al gaat het nog 6 jaar duren voordat men hier in Stadskanaal via het spoor richting Groningen-Stad kan reizen en ben blij dat het dan toch eindelijk gaat gebeuren, maar berichten als dit dempt de vreugde eerlijk gezegd. Het zou maar zo een gemiste kans kunnen worden.

  3. Ik ben voorstander van meerdere haltes/stations Pekelderweg, STAR, Stationslaan, Mercuriuspark en Musselkanaal. Over de opmerking dat werkgever alleen minimaal OV vergoed, is onzin dat is op basis van kaartjes. En auto leasen gaat ook op basis van KM’s! Daarnaast is het de bedoeling dat er een sneltrein gaat komen en dan is het in 31 minuten in Groningen. Met betrekking tot doortrekken naar Emmen, ben ik, omdat het een bovenregionale functie heeft voorstander van zo rechtstreeks mogelijk! En dan Ter Apel via een zijtak aansluiten in Musselkanaal. Voordelen is goedkoper ivm de hoeveelheid kanalen en provinciale wegen die dan minder doorkruist hoeft te worden(minder spoorbruggen en dat is weer goedkoper in realisatie.) en dus kan het wellicht sneller gerealiseerd worden! Voordeel voor Ter Apel is dat er meer ruimte komt om een mooie locatie voor het station te kiezen in Ter Apel! Daarnaast is het wellicht zinvol voor Ter Apel en de regio om bij die zijtak te lobbyen voor doortrekken naar Haren(D) en Meppen(D)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.