
STADSKANAAL – Afgelopen maandag zet de bemanning van de Jatrie koers naar Musselkanaal. Doel is deelname aan de komende Snikkeweek. De zaterdag ervoor is het schip nog ingezet voor de laatste opnames voor de film “Liek achter de badde”, naar het gelijknamige boek van Harry Töben. Het schip gaat tijdens de Snikkeweek dienstdoen als pannenkoekenschip en moet worden afgemeerd bij café-restaurant De Gelegenheid bij de ijzeren Klap.
De vaartocht vanaf de Unikenkade verloopt mede dankzij de inzet van de brug- en sluiswachters zonder problemen. Na passage van de Ijzeren Klap besluit de bemanning om het schip weer te zwaaien in de monding van het Mussel-a-kanaal. Dat is alvast handig als er na de Snikkeweek weer teruggevaren moet worden naar Stadskanaal.
Noodlot
Dan slaat het noodlot toe. Door nog onbekende oorzaak maakt de Brons motor meer toeren. Het afsluiten van de brandstoftoevoer heeft geen effect. De motor slaat geleidelijk op hol. Is het een plotselinge scheur in een zuigerveer waardoor smeerolie wordt opgezogen en verbrand in een van de cilinders? We weten het niet. In elk geval enorme rookwolken en dito lawaai door het steeds oplopende toerental. Dan een enorme

knal en het wordt stil. Als de rook is opgetrokken wordt de schade opgemaakt. Een drijfstang is dwars door de gietijzeren krukaskast geslagen en ligt kromgetrokken in de machinekamer. Niet alleen de carterdeksel is in gruzelementen maar de wand van de krukaskast is deels weggeslagen. Een zuiger ligt aan scherven. Is de krukas nog goed? Ook dat weten we niet. Kortom waarschijnlijk onherstelbare schade.
Stichtingsvoorzitter Jaap Duit: “Dit is een enorme tegenslag. We hebben in ruim zeven jaar met veel stagiaires en nog meer vrijwilligers het schip in oude glorie hersteld. Kroon op deze restauratie was wel het in 2015 weer aan de praat krijgen van de Bronsmotor met zijn markante geluid ”.
Hoe nu verder? De vrijwilligers willen zoveel mogelijk publiciteit zoeken. “Want wie weet ligt er ergens in ons land nog een Brons die we, als we daarvoor ook de financiële middelen kunnen vinden, kunnen inbouwen zegt Duit: “In elk geval gaan we door. De Jatrie verdient een toekomst”.
Welke type Bronwerk motor licht er in de Jatrie
Brons
Type 2 D
50 pk
Twee cilinder D-type zgn. Bakjesknapper: bouwjaar 1925
2 cilinder D-type : zgn. bakjesknapper
Als ik zie wat de mannen bij STAR voor elkaar krijgen, zou ik zeggen zoek toenadering.
Jullie moeten even meidert koning benaderen in nuist die restauteert ook oude motoren eillicht kan hij jullie verder helpen
Met vriendelijke groet henk martens musselkanaal
Er bestaan ook Brons tractoren, misschien is daar iets in te vinden
Kan meyer motoren museum niet helpen. Die hebben een aantal brons motoren staan wie weet. Misschien hebben ze onderdelen
Schepers, in Nieuw Amsterdam, heeft veel motoren, wie weet. Volgens mij heet hij Willy
Hoe zijn jullie contacten met Olthof in Capelle aan de IJssel…?
Mmm
Mischien even contact opnemen met de Fa Kramer in Zaandam,scheepsmotoren reparatie
Johannes zwerwer van engine 2 repair in Appingedam weet ook veel van Bronzen en onderdelen!
Misschien contact met Brons museum Appingedam/Delfzijl.
Die hebben connecties en know how in huis.
Dit is dood en dood zonde. Wens jullie alle geluk van de wereld om een Bronsje te vinden.
sargasso anne Nijboer in
hendrik de vries mslb volharding
jan de jong absaf ! motoren, en grote verzameling brons motoren
johan rolloos hardinxveld giessendam
Allereerst onze dank voor alle reacties. Om contact te kunnen leggen met derden (zoals genoemd in de verschillende reacties) hebben we behoefte aan concrete adressen en/of telefoonnummers. Willen alle personen die gereageerd hebben (indien ze over deze informatie beschikken) dat aan mij doorgeven via mijn e-mail adres jaapduit@ziggo.nl. Wij gaan dan zo snel mogelijk aan de slag en nemen contact op met deze personen en instanties. Brons Motoren Museum hebben we al een contact mee en dat geldt ook voor Sargasso. En vooral hoort, zegt het voort. Wie weet gaat het ons samen met alle personen die gereageerd hebben lukken om een vervanger voor onze dierbare Brons te vinden en z.s.m. het schip weer in de vaart te krijgen. We beschikken niet over veel geldmiddelen maar als we duidelijk hebben wat een opvolger moet kosten, gaan we direct aan de slag voor fondsenwerving en bijv. crowdfunding. Want de Jatrie moet weer varen met een Brons.