
STADSKANAAL – Door de coronacrisis kon de zwemclub van stichting DWS (Door Wilskracht Sterk) maandenlang niet gaan zwemmen. Afgelopen dinsdag mocht er eindelijk weer gezommen worden in het zwembad van het Pagedal (nu Optisport). Voor de gelegenheid kwam wethouder Marc Verschuren even met de club meezwemmen.
Dolblij
Stichting DWS is een sportclub die sportieve en recreatieve activiteiten organiseert voor mensen met een beperking. ‘Ik ben dolblij dat we eindelijk weer kunnen beginnen’, aldus voorzitter Ina Deuring. ‘Het is voor onze leden ook een verademing. Het draait namelijk niet alleen om het sporten. Het is voor hun ook gewoon een uitje, even weer kunnen socialiseren.’
Handjevol mensen
Ondanks de vele blije gezichten in het zwembad en de komst van de wethouder, valt ook op dat de opkomst op deze eerste zwemavond niet heel hoog is. Waar op eerdere avonden in het verleden er soms wel 60 tot 70 mensen kwamen, is dat nu veel minder. Volgens Deuring heeft dit meerdere oorzaken. ‘Het zwemmen heeft natuurlijk een flinke tijd stil gelegen, het heeft dus weer een aanlooptijd nodig voordat er weer meer mensen komen. Daarnaast heeft niet iedereen invloed op wat ze op een dag doen, omdat ze bijvoorbeeld begeleid wonen.’

Ledenaantal
Toch is het ledenaantal tijdens de coronacrisis redelijk stabiel gebleven. DWS houdt ondanks de zware tijden nog steeds zelf haar broek op. ‘Dat is vooral te danken aan onze penningmeester’, zo vertelt Deuring. ‘Die houdt de kas met een scherp oog in de gaten.’
Wethouder
Ook wethouder Verschuren zwom een aantal baantjes mee. En wie denkt dat hij door de vrijwilligers langs de kant gespaard werd, dat viel flink tegen. De ‘badjuffen’ werkten flink aan de conditie van de wethouder. Tussen alle schoolslagen door praatte Verschuren met zijn mede-zwemmers en vrijwilligers van DWS over hoe ze de afgelopen periode hebben beleefd. ‘Dit soort dingen zijn een prachtig onderdeel van mijn vak’ aldus Verschuren. ‘Ina kwam naar me toe met de vraag of ik mee zou willen zwemmen. Ondanks dat het baantjes trekken voor mij een flinke tijd geleden is, vond ik het toch wel een leuk idee.’













Wanneer gaat kiosk Poggestee in Stadskanaal weer open? ‘Bel iedere maand hoe het staat’
Na de oorlog konden de Poolse bevrijders niet terug naar huis: ‘Dat heeft veel pijn gedaan’
Snackbar Charlie keert na brand terug in een snackkar: ‘Op de eerste dag al gelijk druk’
Nieuw bestuur mag SETA weer laten (her)leven: ‘Samen de club in de benen houden’
Inwoners bezorgd over intimidatie en overlast in Julianapark: ‘Moet meer verlichting komen’
Stadskanaal in beeld voor landelijke Sinterklaasintocht 2027: ‘Is toch fantastisch’
Vliegveld Vledderveen vanwege de NAVO-top gesloten én beveiligd: ‘Voorkomen beter dan genezen’
Bridgeclub Stadskanaal viert 75-jarig jubileum: ‘Een investering in je oude dag’