Direct naar de inhoud.

Het ene onderhoud levert het andere op in Musselkanaal

  • door:
  • op:
De bermen aan het 2e Boerendiep in Musselkanaal hebben het zwaar te verduren gehad | © Hielke Bosch/RTV1

MUSSELKANAAL/STADSKANAAL – Nodig werk aan het riool op het traject tussen de Schoolstraat in Musselkanaal en de Ceressingel in Stadskanaal lijkt een flinke staart te krijgen. Het verkeer dat normaliter langs het kanaal rijdt, vond de afgelopen twee weken routes via het Tweede Boerendiep en de Groene Zoom. Resultaat: de bermen van de wegen en toegangswegen als Tolheksweg en Eikenbos zijn finaal kapot gereden.

‘Je moet je er niet direct aan ergeren’

Aanwonende van de Groene Zoom is Harry Gelling. ‘Ik moet zeggen dat het er de laatste jaren netter uit zag dan vroeger. De gemeente Stadskanaal heeft dat vroeger goed aangepakt. Ja, het is nu weer een rotzooi. Maar dit is tijdelijk ongemak. Als de gemeente het weer bijwerkt, dan is het oké. Je moet je er niet direct aan ergeren. Als er ergens iets gerepareerd moet worden, dan krijg je ergens anders overlast. Dat hoort er nu eenmaal bij.’

‘Wat had beter gekund?’

Petra Mezach heeft een kapsalon aan het Tweede Boerendiep. ‘Ik hoor van klanten: wat is het hier een zooitje langs de weg. En dan probeer je het uit te leggen. Het is niet erg dat er tijdelijk wat overlast ontstaat. Maar daarna moet er wel wat aan worden gedaan. Wat beter had gekund? Ik denk dat het vrachtverkeer had moeten omgeleid over de snelweg (N366, red.) die hier achter ligt.’

(tekst gaat verder onder video)

‘Landbouw, wat fietsers, een enkele auto’

Gert Munneke, boer op de hoek van de Schoolstraat en de Tolheksweg: ‘De omleiding had via de snelweg gemoeten. Toen je enkele jaren geleden een soortgelijke situatie had bij De Horsten in Musselkanaal, was dat geen probleem. De grond daar ligt hoger en is droger. Hier liggen er bossen om de wegen heen, waardoor de grond langer nat blijft. In de bermen krijgt je daardoor bulten, kuilen en gaten. De situatie is hier niet op zoveel omleidingsverkeer berekend. Vergeet niet dat de Tolheksweg ooit de inrit was voor dit boerenbedrijf. We hebben ooit grond afgestaan om een verbinding te maken tussen de Schoolkade en het Tweede Boerendiep. Dit weggetje heeft als bestemming: Landbouw, wat fietsers en een enkele auto. Maar ja, de bermen zijn kapot. Dat moet wel weer worden hersteld.’

‘Beton in the middle of nowhere’

‘Dat de bermen er zo bij liggen is natuurlijk niet gek’, vertelt een houtbouwer die langs het 2e Boerendiep aan het werk is. ‘Ze hebben hier eerst met een trekker de bovengrond losgehaald. En ja als er vervolgens honderden auto’s overheen rijden dan krijg je dit soort praktijken.’

Daarnaast ergert hij zich aan het feit dat er niks met de weg gebeurt. ‘In Onstwedde hebben ze ergens in de middle of nowhere grastegels langs de weg gelegd zodat de bermen niet beschadigd raken. Maar daar rijdt geen kip terwijl de bermen hier inmiddels kapotgereden zijn.’

Een tip voor de gemeente

‘Het is jammer dat de bewegwijzering niet beter was’, zegt Aeilke Muthert van de slijterij aan de Schoolkade in Musselkanaal. ‘Er is veel verkeer geweest over ons Eikenweggetje (Eikenbos, red.). Voor een deel over onze grond. Alles is kapot gereden. Ik wil niet negatief zijn, maar ik heb wel een tip voor de gemeente: instrueer de uitvoerders beter. Het werk was klaar, maar de uitvoerders lieten de afsluitingshekken staan. Als het werk af is, haal dan meteen de hekken weg en wacht niet tot de volgende dag. Dat hebben dan maar zelf gedaan. Ja, de uitvoerders waren daar wat verontwaardigd over. Aan de andere kant: deze manier van werken heeft ons klanten gekost.’

Inmiddels zijn de werkzaamheden afgerond en kan het verkeer er weer langs | © Hielke Bosch/RTV1



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal