Direct naar de inhoud.

Borger-Odoorn boekt resultaten met aanpak decentralisaties

  • door:
  • op:
Wethouder Frits Alberts Borger-Odoorn
Wethouder Frits Alberts Borger-Odoorn

EXLOO – De gemeente Borger-Odoorn heeft de eerste resultaten gepresenteerd van haar aanpak in het sociaal domein. Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdwet, de participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015. De vernieuwende aanpak van deze decentralisaties in Borger-Odoorn heeft sindsdien tot aantoonbare resultaten geleid.
De uitvoering van de nieuwe taken in het sociaal domein is belegd bij de stichting Sociale teams Borger-Odoorn. Drie sociale teams fungeren als centrale ingang voor alle inwoners met vragen en problemen op het gebied van zorg en ondersteuning. Kern van de nieuwe aanpak is dat inwoners door kwalitatief goede zorg zo optimaal mogelijk kunnen meedoen, en de zorg als laagdrempelig en positief ervaren. Preventie en nauwe samenwerking met zorgpartners moeten er bovendien voor zorgen dat de totale zorgvraag daalt. Om dat te kunnen waarborgen, is de nieuwe aanpak onderzocht. Daarbij is nadrukkelijk niet alleen gekeken naar kosten en het aanbod, maar ook naar de ervaringen van en effecten op cliënten.

Zelfredzaam
Uit onderzoek blijkt dat cliënten de sociale teams goed weten te vinden. Ook is een ruime meerderheid van de Wmo-cliënten tevreden over het contact, de toegankelijkheid, de kwaliteit en effecten van de geboden hulp. Ook blijkt uit de onderzoeken dat er veel aandacht is voor de zelfredzaamheid van cliënten. Die neemt aantoonbaar toe nadat de sociale teams hun werk doen. Bijna 85% van de cliënten van de sociale teams heeft het gevoel dat zij zichzelf kunnen zijn, hun mening durven geven en zelf beslissingen kunnen nemen in het bijzijn van de sociaal werkers.

Sterke rolverdeling
Wethouder Frits Alberts: ‘’Ik ben erg tevreden over de geboekte resultaten. Er blijft natuurlijk genoeg te verbeteren, maar ik ben best trots op het feit dat onze aanpak aanslaat. Als gemeente past ons echter ook bescheidenheid. We hebben bewust een regisserende rol op ons genomen. Vanaf het eerste begin zijn zorginstellingen en andere partners in het sociaal domein betrokken geweest bij onze plannen. Intensieve samenwerking en een sterke rolverdeling zijn essentieel in onze aanpak.” Alberts vindt ook dat de sociale teams een compliment verdienen. “Zij hebben in een sterk veranderende omgeving direct hun rol waargemaakt. Dat vind niet alleen ikzelf, dat horen we ook van cliënten en samenwerkingspartners.”

Onderzoeken
De resultaten komen naar voren uit een drietal onafhankelijk uitgevoerde onderzoeken: een cliëntervaringsonderzoek, de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse en de Menselijke Maat.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal