Direct naar de inhoud.

De veranderende wereld van de lokale omroep

  • door:
  • op:
Kirsten Jassies legt uit (F: B.J. Brinkman)

RTV1 – Afgelopen donderdagavond vond er een informatiebijeenkomst plaats voor lokale media instellingen in Zwolle. Twee bestuurders van RTV1 waren aanwezig om inspiratie op te doen maar ook om te leren wat nu wel en wat nu niet mag in de wereld van reclame uitingen en sponsoring.

Reclamevoorschriften

De OLON, de NLPO en het Commissariaat voor de Media (CvdM) organiseren gezamenlijk deze informatiebijeenkomsten voor bestuursleden en medewerkers van de lokale omroep. Met name de voorschriften van de Mediawet werden nog eens aangestipt. Er is een groot onderscheid tussen Commercieel en Publiekelijk. Met name de sponsor regelingen zijn voor commerciƫlen veel gemakkelijker. Daar staat dan weer de bekostiging tegenover bij de publieke omroep.

Social Media

Na de pauze was het de beurt aan social media strateeg Kirsten Jassies. Een heldere inspiratiesessie over de inzet van social media voor de lokale publieke omroep. Duidelijk is dat, naast lineaire radio en televisie, de inzet van website, Facebook, YouTube en Instagram onmisbaar zijn geworden. De uitdaging is om in formats en doelgroepen te denken bij het hanteren van de juiste social media app. ‘Wie wil ik waar bereiken’. Kirsten heeft het prima kunnen uitleggen. Maar ook hier gelden weer de reclamespelregels.

Journalistiek

Ook is duidelijk geworden dat vorming streekomroep (bovenlokaal) of een andere vorm van samenwerking steeds belangrijker gaat worden. Het is de enige weg richting een 3e laag van de Publieke Omroep waarin burgerjournalistiek voorop moet gaan staan. Wie nu nog enkel inzet op een radiokanaal voldoet feitelijk niet meer aan de hedendaagse publieke mediaopdracht. Niet voor niets wil de overheid liever niet meer spreken over ‘lokale omroep’ maar over een Lokale Media Instelling. Er is zoveel meer dankzij de digitale mogelijkheden..

 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal