Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Stadskanaal centraal in NTR-serie op 30 mei

.

STADSKANAAL – Stadskanaal staat komende donderdag 30 mei centraal in NTR-serie De (h)eerlijke jaren 50. De uitzending begint om 20.25 uur op NPO 2. In de nieuwe serie ‘De (h)eerlijke jaren 50′ schetst de NTR een divers beeld van het leven in de jaren 50 aan de hand van vier regio’s verspreid over Nederland: de Brabantse plaatsen Mill en Langenboom, Den Haag, de Zaanstreek en het Stadskanaal.

Afl. 4 (slot): Stadskanaal, industrie & onderwijs
In 1955 opent Philips een vestiging in Stadskanaal met elf medewerkers. Alles is nieuw, de personeelsmedewerkster wordt er zelfs nog op uitgestuurd om kapstokjes te kopen bij de plaatselijke middenstand.

Het filiaal groeit snel en vijf jaar later zijn er al rond de duizend medewerkers. Het is even wennen aan het werken in de fabriek waarbij de onderbaas steeds over je schouders meekijkt of de productie wel wordt gehaald. Maar de werkgelegenheid betekent vooral de opbloei van heel Stadskanaal. Tevreden winkeliers, woningen, een schouwburg, sportverenigingen, modeshows en – niet te vergeten – hoger onderwijs voor kinderen uit de lagere standen; Stadskanaal gaat in de jaren 50 mee in de vaart der volkeren.

Over de serie
In de nieuwe serie ‘De (h)eerlijke jaren 50′ schetst de NTR een divers beeld van het leven in de jaren 50 aan de hand van vier regio’s verspreid over Nederland. Bewoners halen herinneringen op en vertellen over de veranderingen in de jaren 50. Vrolijke verhalen over de onderlinge solidariteit, het eerste eigen huis, gezellig rond de radio.

Maar ook sombere verhalen over armoede, strenge hospita’s, en het uitzwaaien van familieleden die naar verre oorden vertrekken… Het land verandert snel in dit decennium; industrie, woningen, supermarkten en scholen worden uit de grond gestampt. Na de aanvankelijke armoede breekt een nieuw en welvarender leven aan met ijskasten, televisies en brommers. Statistieken – in samenwerking met het CBS – illustreren de groei van de economie, de opkomst van de consumptiemaatschappij en het verdwijnen van de traditionele samenleving. Dat heeft overal impact, in het dagelijks leven en in de gemeenschap.

Geplaatst door

Redactie/verslaggeving streekomroep RTV1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.