Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Treinverbinding Emmen laat nog even op zich wachten

Arriva Spurt – (F: BJ Brinkman – RTV1)

STADSKANAAL/DEN HAAG – Nu de haalbaarheid wordt onderzocht voor een (hogesnelheids)lijn Groningen-Drachten-Heerenveen-Emmeloord-Lelystad-Amsterdam/Schiphol wordt er ook gekeken naar andere trajecten.

Na een stevige lobby vanuit Noord-Nederland komt er (opnieuw) een serieus Lelylijn onderzoek, zo staat te lezen in het Dagblad van het Noorden vandaag. De SP wil liefst voorjaar 2020 al de eerste uitkomsten hiervan ‘want haast is geboden’, aldus Sem Lacin.

Veendam-Stadskanaal-Emmen

Gelijktijdig vroeg Stieneke van der Graaf (CU) de minister ook te kijken naar de haalbaarheid van de Nedersaksenlijn. De spoorlijn die Enschede-Coevorden-Emmen-Stadskanaal-Veendam-Hoogezand-Groningen aan elkaar verbindt.

Dat ging infra-minister Cora van Nieuwenhuizen echter allemaal net iets te snel. Eerst geeft ze opdracht tot een haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn. Voorlopig komt er nog geen aanvullend onderzoek naar de Nedersaksenlijn. Dit traject duikt pas op zijn vroegst op in het zogenoemde ‘toekomstbeeld voor het openbaar vervoer 2040’.

Een schets van de Nedersaksenlijn – (F: RTV Noord)

Stadskanaal wordt nog aan het spoor aangesloten zoals eerder besloten. In 2024 kan de éérste trein vertrekken. Daarmee is Stadskanaal voorlopig ook eindstation in een traject wat (hopelijk) ooit nog zal worden doorgetrokken.

Geplaatst door

Programmamaker/hoofdredacteur. Maakt deel uit van het managementteam (MT) streekomroep RTV1

5 Reacties op “Treinverbinding Emmen laat nog even op zich wachten

  1. Ik ben wel voor het door trekken
    Van de Trijn van veendam stadskanaal
    Naar emmen

  2. Politiek Den haag heeft het noorden niet in tel.
    Het noorden heeft geen goed openbaar vervoer nodig.
    Den Haag Kan het geld beter in het asiel beleid stoppen, waardeloos.

    • Het noorden heeft ook zeker geen last van asielzoekers. Begrijp je vergelijking niet.
      Echte verbindingen ipv de Facebook verbinding is juist noodzakelijk voor een goede werkgelegenheid in onze regio.

  3. Het noorden en oosten wordt structureel benadeeld.
    Het beleid is vooral gericht op de randstad.
    De verdeling is totaal scheef.

  4. Dus ‘we’ moeten in Oost Groningen nog een tandje harder, georganiseerd gaan lobbyen.

    En dan net als de Leleylijn alvast een Duitse plaats uitkiezen om de lijn naar door te trekken.

    Hebben we niet een partnerschap met Lilienthal?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.