Direct naar de inhoud.

Eerste openingsdag Kledingbank Maxima in ‘oude Lidl’ pand

  • door:
  • op:
Foto: Henk Drenth

VEENDAM – Dinsdagmorgen is de nieuwe kledingwinkel van Kledingbank Maxima open gegaan voor het publiek. Om negen uur dienden de eerste klanten zich aan. De Zwarte Dorus draaide de orgelboeken af met vrolijke wijsjes.

Daags ervoor was er voor de vrijwilligers een bescheiden openingsfeestje. In verband met de aangescherpte coronamaatregelen zonder genodigden. Maar wel met bubbels zonder alcohol.

Een groot deel van de 25 vrijwilligers heeft de afgelopen zeven weken met man en macht aan de inrichting gewerkt. Het laminaat is zelf gelegd. De ruime winkel is naar het idee van de vrijwilligers ingericht. Voorzitter Gherie ter Steege noemt het als een open plek in het bos. “In het interieur hebben we het thema ‘bos’ verwerkt. We willen onze klanten een oase van rust bieden.”

De nieuwe winkel is licht en open. Het ziet er uit als een echte modewinkel met een mooi assortiment. In het oude pand vond men de herenafdeling op de bovenverdieping. Eigenlijk was dit niet erg rendabel. Nu is alles gelijkvloers en overzichtelijk. Er is zo van het een naar het ander te lopen. Het pand biedt 365 vierkante meter vloerruimte, een kwart meer dan in het vorige pand. Naast de grote winkelruimte is er de beschikking over een opslag- en verwerkingslokaal en een kantoor.

v.l.n.r. Marianne, Dita, Carla en Winy

Voor de oplevering van het oude pand was ook heel wat werk te verrichten. Oud ijzer van het interieur heeft nog 100 euro opgebracht, goed voor de personeelspot.

Het afgelopen jaar was de nieuwe modewinkel het speerpunt. Subsidiënten hebben voor financiële steun gezorgd om dit mogelijk te kunnen maken. Het nieuwe pand geldt nu voor langere tijd.

Meer potentiële klanten bereiken

Het komende jaar wil men nog meer klanten gaan bereiken. “Want het is toch nog maar 25 procent van de mensen die het kunnen gebruiken. We gaan overal over ons werk vertellen om mensen over de drempel heen te helpen. Het is ook schaamte. Vaak kennen ze elkaar. Hebben ze kennissen en vrienden die ook zonder werk zitten. Onze klanten zijn mensen met een goeie smaak, ze hebben alleen weinig geld. We blijven dit doen totdat de minima geen kledingbank meer nodig hebben.”

Een bijdrage van Henk Drenth (Foto’s: Henk Drenth).



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal