Direct naar de inhoud.

Keramisch Museum Goedewaagen gaat keramiek breien

  • door:
  • op:

Goedewaagen_mozaïek_fabrieksentree_WvanNorden_1934_coll-B-J-Baas_klNIEUW-BUINEN – Admiraal Piet Hein deed het, Jan Vermeer schilderde het in zijn ‘Straatje’. Breien, het is een oeroud ambacht dat net als de keramiek teruggaat tot de eerste landbouwsamenleving in ons land, die van de klokbekercultuur op de Drentse Hondsrug. Met als curator de textielkunstenares Constance Willems die zelf een unieke collectie van afbeeldingen van het breien door de eeuwen heen en in allerlei culturen opbouwde. Voor de tentoonstelling ‘Nederland breit in de keramiek, twee historische ambachten hand in hand’ brachten Constance Willems en het Keramisch Museum Goedewaagen een verrassende collectie plastieken, vazen, tegelplaten en tegels bijeen. Het motief van breien in de keramiek maakte vooral furore in de eerste twee decennia van de 20e eeuw.

Afgebeeld werden breiende boerinnen, vissersvrouwen en herders. Een verheerlijking in de Jugendstil van het landleven dat nadrukkelijk afgezet werd tegen de afstompende massaproductie uit het stoomtijdperk. De Nederlandse keramiek past ook in een internationale trend. Het Keramisch Museum Goedewaagen laat het niet bij kijken alleen, voor de weekends is drie maanden lang een reeks van zeer uiteenlopende workshops geprogrammeerd.

Logo_Keramisch-Museum-Goedewaagen_kleinevenement: zaterdag 7 januari 2017, 14.00 uur:
Nijjoarsveziede en tentoonstellingsopening ‘Nederland breit in de keramiek’ door de schrijver en essayist Atte Jongstra, onderscheiden met de Constantijn Huygensprijs 2016 en met een muzikale bijdrage van de zangeres-actrice Marion Maters uit Buinen



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal