Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Met 120 km/u een paar centimeter boven het asfalt

STADSKANAAL – Floris Koster (16) uit Stadskanaal kart op hoog niveau. Zijn doel dit jaar: De NXT winnen, een Nederlands clubkampioenschap. Twee weken geleden maakte hij daarmee een goed begin door de eerste wedstrijd te winnen. Aankomend weekend staat de tweede wedstrijd gepland op Pottendijk in Emmen. Floris: ‘Dat zal nog lastig worden, want twee van mijn concurrenten trainen daar vaak.’

Race op Pottendijk in Emmen (foto: eigen foto)

Laat begonnen

Als hobby hadden Floris en zijn vader Bart een paar jaar geleden een kart gekocht. Al snel werd duidelijk dat Floris er gevoel voor had. Bart: ‘Hij was telkens een paar seconden sneller, terwijl ik echt met mijn tanden in het stuur zat.’

‘Dit seizoen loopt redelijk volgens verwachting’, vertelt Floris. ‘Het niveau is de afgelopen jaren veel hoger geworden, maar zelfs met dat hogere niveau komen we redelijk goed mee.’ En dat terwijl Floris pas op zijn twaalfde begonnen is, relatief laat in de kartwereld. Floris staat op dit moment 57e van Europa en 8e in Nederland.

Snelheidsgevoel

Ambities richting de Formule 1 heeft Floris niet. Hij is er naar eigen zeggen ook al te oud voor, ‘dan had ik nu al in die auto’s moeten rijden.’ En eigenlijk prefereert hij een kart ook boven een auto: ‘Het snelheidsgevoel van de kart is zo hoog en zo bijzonder doordat je maar een paar centimeter boven het asfalt  zit.’

Floris Koster tijdens een race (foto: eigen foto)

 

Geld

De Ford Fiesta Cup is nog wel een overweging geweest, dat is een leuke opstap naar de autosport. Bart: ‘Maar als hij met een Ford Fiesta over de kop gaat, moet ik het betalen’.

Dat geld is sowieso een ding, zonder haal je de wereldtop niet. Floris heeft talent, maar dat talent kan het financiële plaatje niet genoeg compenseren. Floris: ‘Uiteindelijk kan talent op het allerhoogste niveau wel net het verschil maken, maar je komt niet op dat niveau zonder geld.’

‘We rijden tegen mensen waarvan we weten dat ze zo’n 120.000 euro per jaar uitgeven aan deze sport’ (Bart Koster).

Alleen al het inschrijfgeld voor een race ligt rond de 1200 euro. Dan heb je het nog niet eens over de kart, de banden (3 tot 4 setjes per raceweekend) en brandstof. Een dure hobby dus. Bart: ‘We rijden tegen mensen waarvan we weten dat ze zo’n 120.000 euro per jaar uitgeven aan deze sport. Wij zitten daar heel ver onder, en kunnen toch met die jongens meekomen’. Waar anderen om de paar wedstrijden een nieuwe kart kopen doet Floris er een heel seizoen mee.

Realistisch blijven

Natuurlijk is het frustrerend dat niet alleen talent en inzet beloond wordt maar dat geld ook een rol speelt. Aan de andere kant is het natuurlijk super als je met de mensen die veel geld te besteden hebben, mee kan komen of ze soms zelfs kan verslaan. Bart: ‘Voor de lange termijn en carrièrekansen is het wel jammer dat Floris echt veel minder kans heeft om het in de autosport te gaan maken dan wanneer hij een rijke vader of sponsor had.’

Volgens Bart is het een kwestie van de juiste doelen stellen. ‘Als het doel is om wereldkampioen te worden, raak je alleen maar teleurgesteld. Nederlands kampioen is iets wat wel haalbaar zou moeten zijn. En daar gaan we dus alles wat we kunnen voor doen.’

120 km per uur

Slechts een paar centimeter boven het asfalt met 120 kilometer per uur, dat gaat niet altijd goed. Ook Floris is een paar keer gecrasht. ‘De laatste keer was bij het ingaan van een bocht, toen ging ik met tachtig of negentig kilometer per uur over de kop.’ Hij kwam er gelukkig goed vanaf. Bang is Floris niet: ‘Er gebeuren best veel ongelukken, maar we hebben heel veel bescherming aan. Ik ben er zo min mogelijk mee bezig.’

‘De laatste keer was bij het ingaan van een bocht, toen ging ik met tachtig of negentig kilometer per uur over de kop’ (Floris Koster)

Vader staat er anders in, hij voelt de spanning vanaf de start. Bart: ‘Je hebt toch de angst dat hij er niet heel uitkomt. Tegelijk denk je toch ook altijd ons overkomt het niet’. De eerste zorg is altijd Floris, helaas kost zo’n crash ook klauwen met geld.

Raceweekend

Vader is hoofdsponsor en sleutelt als monteur. Hij is het extra paar ogen langs de kant: ‘Ik zie wat andere rijders doen en waar hij sneller of langzamer is.’

Die communicatie tussen vader en zoon is belangrijk. ‘Ik moet zorgen dat de kart klaarstaat op de manier zoals Floris hem wil hebben.’ Floris: ‘En ik moet kunnen uitleggen wat ik wil. Ik moet voelen aan de kart waardoor ik sneller kan worden en dat moet ik kunnen vertalen naar wat mijn vader moet doen.’ Wanneer de banden bijvoorbeeld te koud zijn moet de bandenspanning net iets hoger zodat ze sneller opwarmen, dat gaat om honderdsten.

Floris Koster (foto: eigen foto)

 

En school?

Floris zit in de 5e klas van het gymnasium op het Praedinius in Groningen. Daar zit een aantal andere leerlingen die aan topsport doen. Op vrijdagen krijgt hij verlof om te kunnen racen.

Iedere dag op en neer met de bus vanuit Stadskanaal naar Groningen, ieder weekend op de kartbaan. Floris: ‘Het is wel zwaar, maar ik red het wel. Dat moet ook wel want als ik het op school niet goed doe mag ik ook niet met verlof.’ School blijft prioriteit nummer één, het karten staat op de tweede plek.

Toekomst

Naast de NXT wedstrijden rijdt Floris ook mee voor het Nederlands Kampioenschap (met als doel de top 10) en de BeNeLux series. Te ver in de toekomst kijkt hij nog niet, hij wil het nu gewoon zo goed mogelijk doen op de kartbaan. Dat betekent dit jaar iedere week trainen en alle wedstrijden meerijden. Bart: ‘Ieder jaar kijken we weer of er nog genoeg progressie is, of het financieel nog lukt en of we het nog leuk vinden.’

 

 

 

 

 

 

 

Geplaatst door

Redactie/verslaggeving streekomroep RTV1

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.